Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuorille tubetetaan: Nuorille kohdistetun sisältömarkkinoinnin eettiset haasteet

Sokka, Johanna (2016)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Johanna Sokka.pdf (536.1Kt)
Lataukset: 


Sokka, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli nuorille suunnatun sisältömarkkinoinnin eettiset haasteet ja nuorten näkemykset tubettajista ja heidän kaupallisista videoistaan. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, löytyykö nuorille suunnatusta sisältömarkkinoinnista eettisiä haasteita sekä ovatko nuoret alttiita median vaikutuksille.

Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen teoriaosuuden viitekehys kerättiin markkinointiin ja medialukutaitoon pohjautuvasta kirjallisuudesta. Empiirisen osuuden data kerättiin kahdella teemahaastattelulla: ensimmäisessä teemahaastattelussa tutkittiin 15–17-vuotiaita nuoria ja toisessa haastateltiin suosittua tubettajaa. Tutkimusta varten observoitiin myös neljää suosittua YouTube-kanavaa ja niiden sisältöä.

Tutkimustuloksista ilmenee, että nuoret ovat melko kriittisiä tubettajien tekemää mainontaa kohtaan. He pitävät tubettajien videoista ja seuraavat heitä aktiivisesti mutta eivät ole kovin luottavaisia tubettajien mielipiteitä kohtaan varsinkaan silloin, kun ne on esitetty kaupallisella videolla. Lisäksi tuloksista voidaan todeta, että nuoret huomaavat kaupallisen videon ja viihteellisen videon eron vaivattomasti ja osaavat kyseenalaistaa mainoksen sanomaa. Johtopäätöksenä voidaan siis sanoa, että nuoret ihailevat tubettajia ja ymmärtävät syyn kaupallisille yhteistöille mutta ovat kuitenkin melko mediakriittisiä ja mainosvastaisia.

Tutkimustuloksista ilmenneiden seikkojen perusteella suositellaan, että tubettajat valitsisivat sponsoreikseen ainoastaan katsojilleen ja omalle brändilleen soveltuvia yrityksiä. Yrityksille suositellaan perehtymistä tubetuskulttuuriin sekä kohderyhmäänsä, jos tubettajia halutaan hyödyntää markkinoinnissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste