"Nyt pitäis keksiä jotain uutta!" : Ikäihmisen musiikillista luovuutta tutkimassa
Ojala, Kirsikka (2016)
Ojala, Kirsikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018283
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ikäihmisen luovuutta sekä musiikillisen luovuuden mahdollisuuksia myöhemmällä iällä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan luovaa musiikkitoimintaa ikäihmisen hyvinvointia edistävänä ja kuntouttavana toimintana.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli selvittää millaista ikäihmisen musiikillinen luovuus voi olla ja miten sitä on mahdollista tukea. Toisena tärkeänä pedagogisena tavoitteena oli järjestää aidosti ikäihmistä osallistavaa musiikkitoimintaa, jossa ikäihmisen oma luovuus on pääosassa ja joka ei ole valmiiksi ulkoapäin määriteltyä. Näitä teemoja tarkastellaan tässä opinnäytetyössä sekä toteutetun sävellysprojektin että kirjallisten lähteiden kautta.
Sävellysprojekti toteutettiin Helsingin Seniorisäätiön Pakilakodissa kuuden tapaamiskerran mittaisena kokonaisuutena, jonka tuotoksena syntyi laulu, johon osallistujat keksivät melodian sekä sanat. Ohjaajan tavoitteena oli koota melodia- sekä sanoitusideoista laulettava kokonaisuus sointuineen ja nuotteineen. Vaikka osallistujissa oli sekä muistisairaita että sellaisia ikäihmisiä, joilla ei ollut erityisiä muistiongelmia, ryhmä toimi hyvin yhdessä. Itse keksimisellä ja yhdessä tekemisellä oli selvästi aktivoiva sekä piristävä vaikutus kaikkiin toimintaan osallistuviin, mikä oli havaittavissa ryhmätilanteessa ja tuli ilmi myös suullisen palautteen kautta.
Säveltäminen on yksi luovan musiikkitoiminnan muoto, jossa yhdistyvät musiikin kuuntelu, soittaminen, laulaminen, runous, muistelu sekä yhdessä työskentely, jotka kaikki tukevat ja edistävät ikäihmisen kognitiivista, sosiaalista, fyysistä sekä psyykkistä toimintakykyä. Valmiin musiikin kuuntelu virkistää mutta ei tue samalla lailla toimintakykyä kuin luova musiikkitoiminta, jossa ikäihmiselle annetaan mahdollisuus itsensä haastamiseen ja omien voimavarojen löytämiseen. Tämä opinnäytetyö on yksi osoitus siitä valtavasta luovan potentiaalin määrästä, joka ikäihmisissä on. Luovuus ei katoa iän myötä, mutta vaatii esiin tullakseen houkuttelua ja rohkaisua sekä arvostavaa ja kuulevaa kohtaamista.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli selvittää millaista ikäihmisen musiikillinen luovuus voi olla ja miten sitä on mahdollista tukea. Toisena tärkeänä pedagogisena tavoitteena oli järjestää aidosti ikäihmistä osallistavaa musiikkitoimintaa, jossa ikäihmisen oma luovuus on pääosassa ja joka ei ole valmiiksi ulkoapäin määriteltyä. Näitä teemoja tarkastellaan tässä opinnäytetyössä sekä toteutetun sävellysprojektin että kirjallisten lähteiden kautta.
Sävellysprojekti toteutettiin Helsingin Seniorisäätiön Pakilakodissa kuuden tapaamiskerran mittaisena kokonaisuutena, jonka tuotoksena syntyi laulu, johon osallistujat keksivät melodian sekä sanat. Ohjaajan tavoitteena oli koota melodia- sekä sanoitusideoista laulettava kokonaisuus sointuineen ja nuotteineen. Vaikka osallistujissa oli sekä muistisairaita että sellaisia ikäihmisiä, joilla ei ollut erityisiä muistiongelmia, ryhmä toimi hyvin yhdessä. Itse keksimisellä ja yhdessä tekemisellä oli selvästi aktivoiva sekä piristävä vaikutus kaikkiin toimintaan osallistuviin, mikä oli havaittavissa ryhmätilanteessa ja tuli ilmi myös suullisen palautteen kautta.
Säveltäminen on yksi luovan musiikkitoiminnan muoto, jossa yhdistyvät musiikin kuuntelu, soittaminen, laulaminen, runous, muistelu sekä yhdessä työskentely, jotka kaikki tukevat ja edistävät ikäihmisen kognitiivista, sosiaalista, fyysistä sekä psyykkistä toimintakykyä. Valmiin musiikin kuuntelu virkistää mutta ei tue samalla lailla toimintakykyä kuin luova musiikkitoiminta, jossa ikäihmiselle annetaan mahdollisuus itsensä haastamiseen ja omien voimavarojen löytämiseen. Tämä opinnäytetyö on yksi osoitus siitä valtavasta luovan potentiaalin määrästä, joka ikäihmisissä on. Luovuus ei katoa iän myötä, mutta vaatii esiin tullakseen houkuttelua ja rohkaisua sekä arvostavaa ja kuulevaa kohtaamista.