Social media as a marketing channel in small B2B companies, Case New Zealand
Sarkama, Iina (2016)
Sarkama, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018259
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, miten uusiseelantilaiset pienet B2B-yritykset hyödyntävät ja käyttävät sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Tämän selvittämiseksi tutkittiin, millaisia sosiaalisen median kanavia yritykset käyttävät sekä miten ja miksi he niitä käyttävät. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös lisätä niin kirjoittajan kuin toimeksiantajan tietoutta sosiaalisesta mediasta ja antaa konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajalle. Työ tehtiin toimeksiantona anonyymiksi jäävälle yritykselle, jossa opinnäytetyö koettiin ajankohtaiseksi ja tärkeäksi.
Teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista mediaa ja sen sisältöä sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Työn empiirinen osuus koostuu toimeksiantajan esittelystä, tutkimusmenetelmien esittelystä, tutkimuksen eri vaiheista, analysointitavoista sekä tuloksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena puoli-strukturoituna haastattelututkimuksena heinäkuussa 2016. Haastatteluun osallistui kymmenen uusiseelantilaista pientä B2B-yritysta, joista yksi oli toimeksiantajayritys.
Tutkimus osoitti toimeksiantajayrityksen ja muiden haastateltujen yritysten välillä olevan eroavaisuuksia sosiaalisen median käytössä. Toimeksiantajan vastaukset poikkesivat monin paikoin hyvinkin paljon muista tutkimukseen osallistuneista yrityksistä. Tutkimustulosten mukaan yritykset käyttävät sosiaalista mediaan kasvattaakseen brändin tunnettavuutta, mihin käytettiin pääosin Facebook- ja Twitter-kanavia. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, etteivät yritykset aseta tavoitteita sosiaalisen median käytölle. Tulokset osoittivat myös, ettei toimeksiantajayritys analysoi ja hyödynnä sosiaalisen median tunnuslukuja poiketen muista haastatelluista yrityksistä.
Kehitysideoissa nousi esille yrityksen sosiaalisten medioiden karsiminen kahteen kanavaan, Facebookiin ja Twitteriin, jotta yritys voi saada enemmän irti sosiaalisesta mediasta. Kanavien toimivuutta voidaan parantaa miettimällä kohderyhmää ja julkaistavaa sisältöä tarkemmin. Sosiaalisen median sisällöntuotantoa voidaan kehittää ja parantaa benchmarkingin ja kalenterin avulla, jotta sosiaalisen median sisällöntuotannosta tulee systemaattisempaa ja harkitumpaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista mediaa ja sen sisältöä sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Työn empiirinen osuus koostuu toimeksiantajan esittelystä, tutkimusmenetelmien esittelystä, tutkimuksen eri vaiheista, analysointitavoista sekä tuloksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena puoli-strukturoituna haastattelututkimuksena heinäkuussa 2016. Haastatteluun osallistui kymmenen uusiseelantilaista pientä B2B-yritysta, joista yksi oli toimeksiantajayritys.
Tutkimus osoitti toimeksiantajayrityksen ja muiden haastateltujen yritysten välillä olevan eroavaisuuksia sosiaalisen median käytössä. Toimeksiantajan vastaukset poikkesivat monin paikoin hyvinkin paljon muista tutkimukseen osallistuneista yrityksistä. Tutkimustulosten mukaan yritykset käyttävät sosiaalista mediaan kasvattaakseen brändin tunnettavuutta, mihin käytettiin pääosin Facebook- ja Twitter-kanavia. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, etteivät yritykset aseta tavoitteita sosiaalisen median käytölle. Tulokset osoittivat myös, ettei toimeksiantajayritys analysoi ja hyödynnä sosiaalisen median tunnuslukuja poiketen muista haastatelluista yrityksistä.
Kehitysideoissa nousi esille yrityksen sosiaalisten medioiden karsiminen kahteen kanavaan, Facebookiin ja Twitteriin, jotta yritys voi saada enemmän irti sosiaalisesta mediasta. Kanavien toimivuutta voidaan parantaa miettimällä kohderyhmää ja julkaistavaa sisältöä tarkemmin. Sosiaalisen median sisällöntuotantoa voidaan kehittää ja parantaa benchmarkingin ja kalenterin avulla, jotta sosiaalisen median sisällöntuotannosta tulee systemaattisempaa ja harkitumpaa.