Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköinen opas optikkoliikkeiden kansainvälisiin asiakaspalvelutilanteisiin

Siipola, Jaana (2016)

 
Avaa tiedosto
siipola_jaana.pdf (469.8Kt)
Lataukset: 


Siipola, Jaana
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018290
Tiivistelmä
Optisen alan kilpailu on todella kovaa kaupallisten toimijoiden kesken. Koko ajan lisääntyvä nettikauppa tekee kilpailusta vielä kovemman. Asiakkaan ei tarvitse edes enää poistua kotoa, jos hän haluaa ostaa itselleen piilolinssit, aurinkolasit tai silmälasit. Ammattitaitoon pohjautuva poikkeuksellisen hyvä asiakaspalvelu auttaa optikkoliikeitä hankkimaan uusia asiakkaita ja pitämään nykyiset asiakkaat tyytyväisenä.

Valitsin opinnäytetyön aiheeksi tuotekehitysprojektissa toteutettavan sähköisen palveluoppaan optikkoliikkeiden kansainvälisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Opas sisältää optikkoliikkeiden asiakaspalvelutilanteissa tarvittavia lauseita käännettynä suomen kieleltä ruotsin, saksan ja
venäjän kielille. Oppaan aihealueet ovat ajanvaraus, näöntarkastus, piilolasisovitus, kehykset, linssit, silmälasien luovutus asiakkaalle ja diagnostisten lääkeaineiden käyttö silmien tutkimuksessa. Oppaassa on myös sanastoa yleisimmistä silmäsairauksista.

Projektin tulostavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa selkeä ja helppokäyttöinen sähköinen opas optikkoliikkeiden kansainvälisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Projektin toiminnallisena tavoiteena oli helpottaa optikkoliikkeen henkilökunnan ja kansainvälisen asiakkaan kommunikaatiota. Sähköisen oppaan avulla optikkoliikkeen henkilökunta voi parantaa kielitaitoaan ja valmiuksiaan kohdata kansainvälinen asiakas. Toisena toiminnallisena tavoitteena oli nopeuttaa ja sujuvoittaa optikon tekemiä tutkimuksia kansainväliselle asiakkaalle. Kun kansainvälistä asiakasta ohjeistetaan tutkimuksen aikana hänen omalla äidinkielellään, paranee tutkimustulosten luotettavuus ja ymmärrettävyys.

Työn teoriaosassa keskityn asiakaspalveluun, kulttuurisen kompetenssin kehittymiseen, monikulttuurisen asiakaspalvelun erityispiirteisiin ja optisen alan tulevaisuuden haasteisiin.
Teoriaosassa kerron myös oppaan esitestauksesta, johon osallistuivat ruotsin ja saksan kieliset optometrian asiantuntijat. Lähetin asiantuntijoille sähköisen oppaan ja arviointilomakkeen.
Optometrian asiantuntijoilta saamani palautteen perusteella opas oli hyvin selkeä ja toimiva, ja se sopii käytettäväksi optikkoliikkeissä.

Jatkokehityshaasteena opasta voisi kehittää kattamaan maahanmuuttajakieliä tai vastaavanlaisen oppaan voisi tehdä yleisimmistä silmäsairauksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste