Miten maksu-tv voisi kasvaa Suomessa?
Lähteensuo, Santeri (2016)
Lähteensuo, Santeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018293
Tiivistelmä
Maksutelevisio ei ole Suomessa menestynyt yhtä hyvin kuin muissa Pohjoismaissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, missä ovat suomalaisen urheilua näyttävän maksutelevision ongelmakohdat. Suomalaiset ovat penkkiurheilukansaa, ja suosituimpien urheilulajien lähetykset vapaasti näkyvillä kanavilla keräävät valtavia katsojamääriä. Maksutelevisio ei ole kuitenkaan urheilunkaan osalta ollut kannattavaa liiketoimintaa. Maksutelevision tilausmäärät kääntyivät viime vuonna laskuun jo entisestään heikohkosta tilanteesta.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi näistä lähtökohdista. Keskiössä tutkimuksessa on paneurooppalainen urheilukanava Eurosport, joka on Suomessa yleisin urheilun maksutelevisiokanava mutta jolla muiden maksukanavien ohella riittää haasteita levinneisyyden kasvattamisessa. Opinnäytetyön aluksi esitellään suomalainen televisiomalli ja jakelukanavat. Vapaiden kanavien katsojamäärillä ja katselutottumuksilla taustoitetaan maksutelevisiomaailman liiketoimintaodotuksia. Opinnäytetyössä pohditaan eroja ja yhtäläisyyksiä perinteisen lineaarisen television ja suoratoistopalveluiden välillä.
Syitä maksutelevision ongelmiin selvitetään kahdella kyselytutkimuksella ja Twitter-kyselyillä. Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään toimenpide-ehdotuksia opinnäytetyön toimeksiantajalle Eurosport, sen tunnettuuden ja levinneisyyden kasvattamiseksi. Osa
toimenpide-ehdotuksista, kuten maksukortti- ja suoratoistopalvelutilauksen yhdistäminen, on laajennettavissa myös muiden maksutelevisiokanavien toiminnan parantamiseksi.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi näistä lähtökohdista. Keskiössä tutkimuksessa on paneurooppalainen urheilukanava Eurosport, joka on Suomessa yleisin urheilun maksutelevisiokanava mutta jolla muiden maksukanavien ohella riittää haasteita levinneisyyden kasvattamisessa. Opinnäytetyön aluksi esitellään suomalainen televisiomalli ja jakelukanavat. Vapaiden kanavien katsojamäärillä ja katselutottumuksilla taustoitetaan maksutelevisiomaailman liiketoimintaodotuksia. Opinnäytetyössä pohditaan eroja ja yhtäläisyyksiä perinteisen lineaarisen television ja suoratoistopalveluiden välillä.
Syitä maksutelevision ongelmiin selvitetään kahdella kyselytutkimuksella ja Twitter-kyselyillä. Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään toimenpide-ehdotuksia opinnäytetyön toimeksiantajalle Eurosport, sen tunnettuuden ja levinneisyyden kasvattamiseksi. Osa
toimenpide-ehdotuksista, kuten maksukortti- ja suoratoistopalvelutilauksen yhdistäminen, on laajennettavissa myös muiden maksutelevisiokanavien toiminnan parantamiseksi.