Potilaiden kokemuksia hoidon laadusta päivystyksessä : kirjallisuuskatsaus
Kinos, Mari; Kuokka, Mirka (2016)
Kinos, Mari
Kuokka, Mirka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918135
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa HUS:n Siltasairaalan rakennushanketta. Uusi Siltasairaala korvaa Töölön sairaalan toimintoja sekä osan Syöpätautien klinikan tiloista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaskokemuksia hoidon laadusta päivystyksessä HYVÄ HOITO -mittaria mukaillen. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää uuden Siltasairaalan päivystyksen kehittämisessä.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena tutustumalla aihealueen aiempiin tutkimuksiin ja tekemällä niiden pohjalta johtopäätöksiä hoidon laadun parantamisesta. Tiedonhaku tehtiin käyttämällä PubMed-, Cinahl-, Medline- ja Medic-tietokantoja, lisäksi tehtiin manuaalista tiedonhakua hoitotieteen lehdistä. Löytyneen aineiston perusteella pääteltiin, että suomalaista tutkimusta aiheesta on suhteellisen vähän ja sisällönanalyysiin valikoituikin kotimaisten tutkimusten lisäksi kansainvälisiä tutkimuksia. Sisällönanalyysissa oli mukana yhdeksän (9) tutkimusta. Sisällönanalyysi toteutettiin deduktiivisesti eli teorialähtöisesti, ohjaavana teoriana käytettiin Helena Leino-Kilven HYVÄ HOITO -mittaria hiukan mukailtuna.
Keskeisimmät tulokset osoittivat, että hoidon laatu oli yleisesti hyvää, mutta parannettavia kohteita löytyi. Ongelmallisimpia olivat ohjaus ja potilaan kohtaaminen. Ohjauksen laatu vaihteli suuresti ja kirjallista materiaalia oli liian vähän tarjolla potilaiden tarpeisiin nähden. Potilaiden kohtaaminen riippui täysin hoitajasta. Hoitajasta riippuen otettiin huomioon erilailla potilaan tunne-elämä ja toisinaan kohdattiin potilaan ongelmat eikä potilasta henkilönä.
Kehittämisehdotuksena opinnäytetyön tulosten pohjalta on, että edelleen tutkittaisiin potilaiden kokemuksia hoidon laadusta myös muissa kuin päivystysympäristössä. Huomiota tulisi erityisesti kiinnittää ohjaukseen ja potilaan kohtaamiseen. Hoidon laadun kehittäminen on jatkuva prosessi, joten aihealueeseen liittyvää tutkimusta tulisi tehdä säännöllisesti, jotta tieto on ajantasaista.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena tutustumalla aihealueen aiempiin tutkimuksiin ja tekemällä niiden pohjalta johtopäätöksiä hoidon laadun parantamisesta. Tiedonhaku tehtiin käyttämällä PubMed-, Cinahl-, Medline- ja Medic-tietokantoja, lisäksi tehtiin manuaalista tiedonhakua hoitotieteen lehdistä. Löytyneen aineiston perusteella pääteltiin, että suomalaista tutkimusta aiheesta on suhteellisen vähän ja sisällönanalyysiin valikoituikin kotimaisten tutkimusten lisäksi kansainvälisiä tutkimuksia. Sisällönanalyysissa oli mukana yhdeksän (9) tutkimusta. Sisällönanalyysi toteutettiin deduktiivisesti eli teorialähtöisesti, ohjaavana teoriana käytettiin Helena Leino-Kilven HYVÄ HOITO -mittaria hiukan mukailtuna.
Keskeisimmät tulokset osoittivat, että hoidon laatu oli yleisesti hyvää, mutta parannettavia kohteita löytyi. Ongelmallisimpia olivat ohjaus ja potilaan kohtaaminen. Ohjauksen laatu vaihteli suuresti ja kirjallista materiaalia oli liian vähän tarjolla potilaiden tarpeisiin nähden. Potilaiden kohtaaminen riippui täysin hoitajasta. Hoitajasta riippuen otettiin huomioon erilailla potilaan tunne-elämä ja toisinaan kohdattiin potilaan ongelmat eikä potilasta henkilönä.
Kehittämisehdotuksena opinnäytetyön tulosten pohjalta on, että edelleen tutkittaisiin potilaiden kokemuksia hoidon laadusta myös muissa kuin päivystysympäristössä. Huomiota tulisi erityisesti kiinnittää ohjaukseen ja potilaan kohtaamiseen. Hoidon laadun kehittäminen on jatkuva prosessi, joten aihealueeseen liittyvää tutkimusta tulisi tehdä säännöllisesti, jotta tieto on ajantasaista.