Arvoketjumalli rahoitusalalla : Vähittäispankit
Manninen, Lauri (2016)
Manninen, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Porterin arvoketjumalliin yleisellä tasolla ja soveltaa sitä rahoitusalan näkökulmasta, sekä esitellä arvoketjun eri prosessien arvonmääritystä ja tehostamismahdollisuuksia. Työssä keskityttiin vähittäispankkitoimintaan sillä siitä oli saatavilla aiheeseen sopivia käytännön esimerkkejä. Aiheen laajuuden vuoksi työ on rajattu vain muutamiin vähittäispankkien kannalta kriittisiin arvoketjun osiin.
Työssä käsitellään muun muassa arvoketjun asiakaspääoman kasvattamista, markkinointia ja asiakassegmentointia. Koska työn tuloksista kävi ilmi, että Suomen pankkikenttää hallitsevat samat pitkäaikaiset toimijat, sivuttiin työssä myös pankkien nykypäivän mahdollisuuksia erottua kilpailijoistaan.
Työ käsittelee aihetta teoreettisella tasolla, joten kyseessä ei ole kvantatiivinen tai kvalitatiivinen tutkimus. Lähdemateriaalia kerätessä ilmeni, että arvoketjumallin soveltamisesta pankkitoimintaan löytyi suhteellisen vähän tietoa. Sen vuoksi tämän työn tarkoituksena on toimia apuvälineenä niille, jotka ovat kiinnostuneita lukemaan kompaktin tietopaketin aiheesta.
Työssä käsitellään muun muassa arvoketjun asiakaspääoman kasvattamista, markkinointia ja asiakassegmentointia. Koska työn tuloksista kävi ilmi, että Suomen pankkikenttää hallitsevat samat pitkäaikaiset toimijat, sivuttiin työssä myös pankkien nykypäivän mahdollisuuksia erottua kilpailijoistaan.
Työ käsittelee aihetta teoreettisella tasolla, joten kyseessä ei ole kvantatiivinen tai kvalitatiivinen tutkimus. Lähdemateriaalia kerätessä ilmeni, että arvoketjumallin soveltamisesta pankkitoimintaan löytyi suhteellisen vähän tietoa. Sen vuoksi tämän työn tarkoituksena on toimia apuvälineenä niille, jotka ovat kiinnostuneita lukemaan kompaktin tietopaketin aiheesta.