PIANONSOITON TEKNISIÄ KYSYMYKSIÄ SOIVAN LOPPUTULOKSEN VALOSSA
Kallio, Katariina (2016)
Kallio, Katariina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018348
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään pianon soiton teknisiä kysymyksiä ja tarkastellaan niitä soivan lopputuloksen näkökulmasta. Työssäni pohdin siis niitä teknisiä keinoja, joiden avulla soitettu lopputulos saadaan kuulostamaan entistä paremmalta. Opinnäytetyön tarkoitus on ollut kasvattaa omaa osaamistani, niin oman instrumenttini parissa kuin pedagoginakin, sekä auttaa samojen ongelmien kanssa painiskelevia opiskelijoita.
Opinnäytetyöni perustuu pianokirjallisuuden lisäksi omaan harjoituspäiväkirjaani, jossa olen pohtinut itselleni haastaviksi kokemiani pianon soittamiseen liittyviä ongelmakohtia sekä etsinyt vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Opinnäytetyössä on keskitytty pohtimaan soittoasennon merkitystä, äänenottoa, täsmällisyyttä, rentouden löytämistä ja sen merkitystä, pedaalin käyttöä sekä kuuntelemista.
Pianonsoiton teknisiä ongelmia voisi tutkia enemmänkin. Esimerkiksi eri aikakausien musiikissa käytettävät soittotekniikat jäävät kokonaan tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Mentaaliharjoittelu, jota tässä työssä sivutaan, olisi myös mielenkiintoinen tutkimuskohde. Myöskin tässä työssä käsiteltyjä muita aiheita voisi vielä syventää ja tutkia edelleen.
Itse olen oppinut paljon uutta tätä työtä kirjoittaessani, ja voin tulevaisuudessa hyödyntää oppimaani oppilaideni parissa sekä myös harjoitellessani uusia kappaleita. Tämä työ on teoriapaketti pianonsoiton tekniikasta. Toivon, että lukijakin löytää tästä teoriapaketista ajattelemisen arvoisia ajatuksia, saa uusia oivalluksia sekä oppii uusia asioita.
Opinnäytetyöni perustuu pianokirjallisuuden lisäksi omaan harjoituspäiväkirjaani, jossa olen pohtinut itselleni haastaviksi kokemiani pianon soittamiseen liittyviä ongelmakohtia sekä etsinyt vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Opinnäytetyössä on keskitytty pohtimaan soittoasennon merkitystä, äänenottoa, täsmällisyyttä, rentouden löytämistä ja sen merkitystä, pedaalin käyttöä sekä kuuntelemista.
Pianonsoiton teknisiä ongelmia voisi tutkia enemmänkin. Esimerkiksi eri aikakausien musiikissa käytettävät soittotekniikat jäävät kokonaan tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Mentaaliharjoittelu, jota tässä työssä sivutaan, olisi myös mielenkiintoinen tutkimuskohde. Myöskin tässä työssä käsiteltyjä muita aiheita voisi vielä syventää ja tutkia edelleen.
Itse olen oppinut paljon uutta tätä työtä kirjoittaessani, ja voin tulevaisuudessa hyödyntää oppimaani oppilaideni parissa sekä myös harjoitellessani uusia kappaleita. Tämä työ on teoriapaketti pianonsoiton tekniikasta. Toivon, että lukijakin löytää tästä teoriapaketista ajattelemisen arvoisia ajatuksia, saa uusia oivalluksia sekä oppii uusia asioita.