”Ilman viittomakieltä verkkosivu ei olisi meidän juttu” : Tutkimus Kuurojen Liiton verkkoviestinnän vaikutuksista
Vanhatupa, Heli (2016)
Vanhatupa, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018450
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään Kuurojen Liiton verkkoviestinnän tavoitteiden toteutumista kuuron asiakasryhmän osalta. Viestinnän tavoitteina on edistää kuurojen osallistumista, yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja oikeutta omakieliseen viestintään sekä parantaa viittomakielisten tiedonsaantia. Liiton viestinnän suunnittelussa pyritään huomioimaan viittomakielisten kielelliset ja kulttuuriset tarpeet.
Kuurojen Liiton päärahoittaja Raha-automaattiyhdistys (RAY) edellyttää kohdennettua toiminta-avustusta (AK) saavista toiminnoista Tuloksellisuus- ja vaikutusselvitystä (TVS) joka toinen vuosi. Tässä tutkimuksessa selvitetään liiton verkkoviestinnän tuloksellisuutta ja vaikutuksia kuuron asiakasryhmän osalta. Samalla selvitetään, mitä verkkopalvelun sisältöjä ja kanavia kuurot käyttävät ja millä kielellä. Tutkimus on osa liiton vuonna 2015 uusitun verkkopalvelun käytettävyysselvitystä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselyllä ja haastatteluilla. Kuurojen kulttuurissa kasvokkaisviestinnällä on perinteisesti korkea arvo. Tutkimuksessa haluttiin nähdä, tuoko haastattelemalla kerätty aineisto olennaista lisätietoa verrattuna verkkokyselyyn. Vaikuttaa siltä, että kyselyn ja haastattelun kautta saatiin samantyyppistä tietoa, mutta haastatteluaineistosta saatu tieto oli selvästi yksityiskohtaisempaa. Lisäksi tietoa saatiin myös kysymysten ulkopuolelta.
Tulosten mukaan Kuurojen Liiton verkkoviestintä on saavuttanut tavoitteensa hyvin. Kuuroista vastaajista valtaosa koki sivuston omakseen. Viittomakielen merkitys sivustolla on suuri; se sujuvoittaa tiedon perillemenoa ja on merkittävä tunne- ja samaistumistekijä. Sen näkyvyys sivustolla koetaan myös imagotekijäksi. Kuurojen osallistuminen erityisesti liiton tapahtumiin verkosta saadun tiedon myötä on aktiivista. Sivustolta saatua tietoa pidetään hyödyllisenä, ja erityisesti ajankohtaisen ja yhteiskunnallisen tiedon saaminen nousi tärkeänä seikkana esiin. Tärkeimpinä sivun kanavina pidetään uutisia, suoria lähetyksiä ja tapahtumakalenteria. Kuurot asiakkaat käyttävät sekä viitottuja että kirjoitettuja sisältöjä. Jatkossa on tarpeen selvittää tarkemmin, osallistuvilla menetelmillä ainakin sitä, mitkä sisällöt on erityisen tärkeää tuottaa viittomakielellä. Jatkoehdotuksissa on laadittu alustava ehdotus siitä, miten viestinnän TVS-prosessin voisi rakentaa.
Tiivistelmän viittomakielinen käännös löytyy osoitteesta: https://vimeo.com/193690675
Kuurojen Liiton päärahoittaja Raha-automaattiyhdistys (RAY) edellyttää kohdennettua toiminta-avustusta (AK) saavista toiminnoista Tuloksellisuus- ja vaikutusselvitystä (TVS) joka toinen vuosi. Tässä tutkimuksessa selvitetään liiton verkkoviestinnän tuloksellisuutta ja vaikutuksia kuuron asiakasryhmän osalta. Samalla selvitetään, mitä verkkopalvelun sisältöjä ja kanavia kuurot käyttävät ja millä kielellä. Tutkimus on osa liiton vuonna 2015 uusitun verkkopalvelun käytettävyysselvitystä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselyllä ja haastatteluilla. Kuurojen kulttuurissa kasvokkaisviestinnällä on perinteisesti korkea arvo. Tutkimuksessa haluttiin nähdä, tuoko haastattelemalla kerätty aineisto olennaista lisätietoa verrattuna verkkokyselyyn. Vaikuttaa siltä, että kyselyn ja haastattelun kautta saatiin samantyyppistä tietoa, mutta haastatteluaineistosta saatu tieto oli selvästi yksityiskohtaisempaa. Lisäksi tietoa saatiin myös kysymysten ulkopuolelta.
Tulosten mukaan Kuurojen Liiton verkkoviestintä on saavuttanut tavoitteensa hyvin. Kuuroista vastaajista valtaosa koki sivuston omakseen. Viittomakielen merkitys sivustolla on suuri; se sujuvoittaa tiedon perillemenoa ja on merkittävä tunne- ja samaistumistekijä. Sen näkyvyys sivustolla koetaan myös imagotekijäksi. Kuurojen osallistuminen erityisesti liiton tapahtumiin verkosta saadun tiedon myötä on aktiivista. Sivustolta saatua tietoa pidetään hyödyllisenä, ja erityisesti ajankohtaisen ja yhteiskunnallisen tiedon saaminen nousi tärkeänä seikkana esiin. Tärkeimpinä sivun kanavina pidetään uutisia, suoria lähetyksiä ja tapahtumakalenteria. Kuurot asiakkaat käyttävät sekä viitottuja että kirjoitettuja sisältöjä. Jatkossa on tarpeen selvittää tarkemmin, osallistuvilla menetelmillä ainakin sitä, mitkä sisällöt on erityisen tärkeää tuottaa viittomakielellä. Jatkoehdotuksissa on laadittu alustava ehdotus siitä, miten viestinnän TVS-prosessin voisi rakentaa.
Tiivistelmän viittomakielinen käännös löytyy osoitteesta: https://vimeo.com/193690675