Yrityksen tie kasvuun
Niemelä, Roosa (2016)
Niemelä, Roosa
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018431
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona franchising-ketjuun kuuluvalle majoituspalveluyritykselle. Aihe löytyi yrityksen toimintaa havainnoimalla ja yrittäjän kanssa käytyjen keskustelun perusteella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, mitkä ratkaisut edesauttavat nuorta yritystä kasvun ylityksessä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu yrityksen elinkaarimalleista, yrityksen kasvuun liittyvästä kappaleesta, joka sisältää otteita kasvavan yrityksen eri kasvustrategioista, sekä kappaleet yrityksen taloudesta ja henkilöstöstä kasvun aikaan. Tietoa pyrittiin etsimään ja tarjoamaan toimeksiantajalle mahdollisimman hyvin häntä palvelevalla tavalla.
Tutkimusta varten haastateltiin yrittäjiä elinkaaren eri vaiheista, ja heidän kokemuksiaan kasvuun liittyen ja sen tuomiin mahdollisiin vaikeuksiin selvitettiin. Päätavoitteena tutkimuksessa oli saada kattavat vastaukset suunniteltuihin kysymyksiin, joiden tuloksia opinnäytetyön toimeksiantajayritys voi verrata omaan yritystoimintaansa, sekä hyödyntää tutkimuksesta ilmi käyneitä vinkkejä ja oppia muiden haastateltavien yrittäjien kokemuksista. Tutkimuskysymykset oli jäsennelty teemoittain aiheisiin henkilö, kasvu, raha ja henkilöstö. Tulokset kerättiin järjestämällä yksilöhaastattelut kolmelle eri alan yrittäjälle.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen kasvu vaatii aina jonkinlaisen rahoituksen taustalle. Kasvua voidaan kuitenkin saada aikaan myös ilmaisia ja oikeita markkinointikanavia käyttämällä ja kohdentamalla niiden sisältö tavoiteasiakasryhmälle sopivaksi. Tuloksista voidaan päätellä pk-yritysten suosivan sisäisen kasvun strategiaa enemmän, kuin ulkoisen. Tuloksista kävi myös ilmi, että tulorahoitusta pidettiin hyvänä investointien rahoitusmuotona, mutta myös vieraan pääoman käyttöön kannustettiin. Myös tukiverkon ja viisaamman apu yritystoiminnassa nousi esiin tuloksista. Lisäksi tulokset kertoivat rekrytoinnin olevan haastava ja aikaa vievä tekijä yrityksen kasvussa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu yrityksen elinkaarimalleista, yrityksen kasvuun liittyvästä kappaleesta, joka sisältää otteita kasvavan yrityksen eri kasvustrategioista, sekä kappaleet yrityksen taloudesta ja henkilöstöstä kasvun aikaan. Tietoa pyrittiin etsimään ja tarjoamaan toimeksiantajalle mahdollisimman hyvin häntä palvelevalla tavalla.
Tutkimusta varten haastateltiin yrittäjiä elinkaaren eri vaiheista, ja heidän kokemuksiaan kasvuun liittyen ja sen tuomiin mahdollisiin vaikeuksiin selvitettiin. Päätavoitteena tutkimuksessa oli saada kattavat vastaukset suunniteltuihin kysymyksiin, joiden tuloksia opinnäytetyön toimeksiantajayritys voi verrata omaan yritystoimintaansa, sekä hyödyntää tutkimuksesta ilmi käyneitä vinkkejä ja oppia muiden haastateltavien yrittäjien kokemuksista. Tutkimuskysymykset oli jäsennelty teemoittain aiheisiin henkilö, kasvu, raha ja henkilöstö. Tulokset kerättiin järjestämällä yksilöhaastattelut kolmelle eri alan yrittäjälle.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen kasvu vaatii aina jonkinlaisen rahoituksen taustalle. Kasvua voidaan kuitenkin saada aikaan myös ilmaisia ja oikeita markkinointikanavia käyttämällä ja kohdentamalla niiden sisältö tavoiteasiakasryhmälle sopivaksi. Tuloksista voidaan päätellä pk-yritysten suosivan sisäisen kasvun strategiaa enemmän, kuin ulkoisen. Tuloksista kävi myös ilmi, että tulorahoitusta pidettiin hyvänä investointien rahoitusmuotona, mutta myös vieraan pääoman käyttöön kannustettiin. Myös tukiverkon ja viisaamman apu yritystoiminnassa nousi esiin tuloksista. Lisäksi tulokset kertoivat rekrytoinnin olevan haastava ja aikaa vievä tekijä yrityksen kasvussa.