"Mielikuvani päihteistä" -kortit nuorten päihdekasvatukseen : Menetelmäkorttien jatkokehittäminen YAD Youth Againts Drugs ry:lle
Rossi, Hanna (2016)
Rossi, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118497
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kehitän YAD Youth Againts Drugs ry:n pilotoimia ”Mielikuvani päihteistä” –menetelmäkortteja nuorten päihdekasvatukseen. Tavoitteenani oli kehittää kortit valmiiksi tuotteeksi ja etsiä niille painopaikka. Kortit tuovat järjestön päihdekasvatusmenetelmiin uudenlaisen menetelmän, joka hyödyntää nuorten omaa tietoutta päihteistä vertaisoppimisen keinoin.
Kehittämistyön lähestymismallina käytin konstruktiivista tutkimusta. Kehittämismenetelmänä hyödynsin aivoriihiä järjestön työntekijöiden kanssa. Testasin kortteja kahdella testiryhmällä. Ensimmäinen testiryhmä koostui järjestön paikallisosaston vapaaehtoisista ja toinen ryhmä joustavan perusopetuksen luokasta. Tiedonkeruumenetelminä hyödynsin havainnointia ja kyselylomakkeita. Työssäni käsittelen nuorten päihdekasvatusta ja sen vaikuttavuutta lisääviä piirteitä. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii virittävä valistus.
Opinnäytetyön aikana korttien määrä kasvoin ja niiden sisällöt kehittyivät. Sen lisäksi korteille suunniteltiin grafiikat. Korttien käyttöohjeiden rinnalle lisättiin vihko hyvästä päihdekasvatuksesta ja lisäharjoituksia ehkäisevään päihdetyöhön. Kokonaisuuden avulla nuorten parissa toimiva ohjaaja voi toteuttaa hyviä ja monipuolisia päihdekasvatushetkiä nuorisoryhmille.
Kehittämistyön lähestymismallina käytin konstruktiivista tutkimusta. Kehittämismenetelmänä hyödynsin aivoriihiä järjestön työntekijöiden kanssa. Testasin kortteja kahdella testiryhmällä. Ensimmäinen testiryhmä koostui järjestön paikallisosaston vapaaehtoisista ja toinen ryhmä joustavan perusopetuksen luokasta. Tiedonkeruumenetelminä hyödynsin havainnointia ja kyselylomakkeita. Työssäni käsittelen nuorten päihdekasvatusta ja sen vaikuttavuutta lisääviä piirteitä. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii virittävä valistus.
Opinnäytetyön aikana korttien määrä kasvoin ja niiden sisällöt kehittyivät. Sen lisäksi korteille suunniteltiin grafiikat. Korttien käyttöohjeiden rinnalle lisättiin vihko hyvästä päihdekasvatuksesta ja lisäharjoituksia ehkäisevään päihdetyöhön. Kokonaisuuden avulla nuorten parissa toimiva ohjaaja voi toteuttaa hyviä ja monipuolisia päihdekasvatushetkiä nuorisoryhmille.