Henkilöstön sitoutuminen
Kuparinen, Sofia (2016)
Kuparinen, Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018426
Tiivistelmä
Työmaailma on murroksessa. Työnantajat kilpailevat osaavista, ahkerista työntekijöistä. Myöskään työntekijöille ei enää riitä, että työllä saadaan laskut maksettua, työn tulee olla haastavaa, motivoivaa ja tarjota erilaisia mahdollisuuksia. Opinnäytetyö pohtii, miksi toiset työskentelevät saman työnantajan palveluksessa vuosikymmeniä, ja toiset vaihtavat työpaikkaa useasti? Mitkä asiat tähän vaikuttavat ja mitä organisaatioissa voidaan tehdä, jotta osaavat työntekijät pysyvät omassa organisaatiossa? Näihin kysymyksiin haluttiin saada vastauksia, joten opinnäytetyössä tutkittiin, mitä on henkilöstön sitoutuminen nimenomaan organisaatioon sitoutumisen näkökulmasta. Mitkä asiat vaikuttavat siihen ja miten henkilöstön sitoutumista organisaatioon voidaan tutkia?
Tutkimus henkilöstön sitoutumisesta organisaatioon pohjautui Allen & Meyerin laatimaan teoriaan sitoutumisen kolmesta komponentista. Nämä ovat affektiivinen sitoutuminen, jatkuvuussitoutuminen sekä normatiivinen sitoutuminen. Tarkoituksena oli tutkia, voiko sitoutumista tutkia tähän teoriaan pohjautuen, ja onko sitoutuminen jaoteltavissa näihin kolmeen osa-alueeseen. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa oli telemarkkinointiin ja myyntiin perustuva yritys, jonka pienelle, rajatulle joukolle toteutettiin kvantitatiivinen, eli määrällinen kysely pohjautuen Allen & Meyerin vuonna 1990 laatimaan Organizational Commitment Scale Items–kyselylomakeeseen. Tulokset kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla.
Laadittu kyselylomake osoittautui toimivaksi keinoksi tutkia henkilöstön sitoutumista organisaatioon. Kun vastaajia kyselyyn oli pieni joukko, ei tuloksia pystynyt analysoimaan kovinkaan tarkasti, jottei vastaajien henkilöllisyys paljastuisi. Teorian pohjalta kuitenkin jatkuvuussitoutuminen näytti kyselyhetkellä olleen vahvin sitoutumisen muoto vastaajien kesken. Toki näin pienessä otannassa vastaukset vaihtelivat paljon, hajontaa oli runsaasti ja erot olivat pieniä tuloksissa. Kyselylomakkeelta saamiani tuloksia tärkeämpää oli todeta, että laadittu kyselylomake soveltuu toteutettavaksi myös isoon organisaatioon kun halutaan tutkia sitoutumista.
Tutkimus henkilöstön sitoutumisesta organisaatioon pohjautui Allen & Meyerin laatimaan teoriaan sitoutumisen kolmesta komponentista. Nämä ovat affektiivinen sitoutuminen, jatkuvuussitoutuminen sekä normatiivinen sitoutuminen. Tarkoituksena oli tutkia, voiko sitoutumista tutkia tähän teoriaan pohjautuen, ja onko sitoutuminen jaoteltavissa näihin kolmeen osa-alueeseen. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa oli telemarkkinointiin ja myyntiin perustuva yritys, jonka pienelle, rajatulle joukolle toteutettiin kvantitatiivinen, eli määrällinen kysely pohjautuen Allen & Meyerin vuonna 1990 laatimaan Organizational Commitment Scale Items–kyselylomakeeseen. Tulokset kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla.
Laadittu kyselylomake osoittautui toimivaksi keinoksi tutkia henkilöstön sitoutumista organisaatioon. Kun vastaajia kyselyyn oli pieni joukko, ei tuloksia pystynyt analysoimaan kovinkaan tarkasti, jottei vastaajien henkilöllisyys paljastuisi. Teorian pohjalta kuitenkin jatkuvuussitoutuminen näytti kyselyhetkellä olleen vahvin sitoutumisen muoto vastaajien kesken. Toki näin pienessä otannassa vastaukset vaihtelivat paljon, hajontaa oli runsaasti ja erot olivat pieniä tuloksissa. Kyselylomakkeelta saamiani tuloksia tärkeämpää oli todeta, että laadittu kyselylomake soveltuu toteutettavaksi myös isoon organisaatioon kun halutaan tutkia sitoutumista.