Asiakkaan haltuunotto : Rantalainen Oy Helsinki
Rantanen, Jenni (2016)
Rantanen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uuden asiakkaan haltuunottoprosessia toimeksiantoyrityksessä. Toimeksiantaja oli tilitoimisto- ja taloushallintoalan yritys Rantalainen Oy Helsinki. Työn tavoitteena oli koota jo olemassa olevia ohjeistuksia yhteen ja jalostaa niitä käytettävämpään muotoon.
Haltuunottoprosessin ongelmakohtien löytämiseksi kartoitettiin toimiston henkilökunnan käsityksiä haltuunotosta haastattelemalla osaa henkilökunnasta asiakkaan haltuunottoprosessista. Lisäksi työtä varten haastateltiin yrityksen sovellusasiantuntijoita, koska heillä on toimenkuvansa myötä paras käsitys siitä, miten haltuunottoprosessi toimii ja miten sen tulisi toimia. Haastattelujen pohjalta laadittiin ohjeistus, jolla varmistetaan, että jatkossa työn laatu pysyy tasaisena.
Haltuunotto-opas keskittyi nimenomaan sähköiseen taloushallintoon ja sähköisiin palveluihin liitettävien asiakkaiden haltuunottoon, koska näiden palveluiden käyttöön siirtymiseen, eli sähköistämiseen, liittyy monia valmisteluvaiheessa muistettavia työvaiheita.
Tämä haltuunotto-opas laadittiin taloushallintoalan ammattilaisten käyttöön. Opas oli pelkistetty, sen sisällössä keskitytään nimenomaan oppaan selkeyteen, luettavuuteen ja informatiivisuuteen. Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin tarkemmin sähköisen ja digitaalisen taloushallinnon ominaispiirteisiin, hyötyihin, haasteisiin ja siihen, mitä valmisteluja sähköisten taloushallintopalveluiden avaaminen tarvitsee niiden toimimisen edellytyksenä.
Haltuunottoprosessin ongelmakohtien löytämiseksi kartoitettiin toimiston henkilökunnan käsityksiä haltuunotosta haastattelemalla osaa henkilökunnasta asiakkaan haltuunottoprosessista. Lisäksi työtä varten haastateltiin yrityksen sovellusasiantuntijoita, koska heillä on toimenkuvansa myötä paras käsitys siitä, miten haltuunottoprosessi toimii ja miten sen tulisi toimia. Haastattelujen pohjalta laadittiin ohjeistus, jolla varmistetaan, että jatkossa työn laatu pysyy tasaisena.
Haltuunotto-opas keskittyi nimenomaan sähköiseen taloushallintoon ja sähköisiin palveluihin liitettävien asiakkaiden haltuunottoon, koska näiden palveluiden käyttöön siirtymiseen, eli sähköistämiseen, liittyy monia valmisteluvaiheessa muistettavia työvaiheita.
Tämä haltuunotto-opas laadittiin taloushallintoalan ammattilaisten käyttöön. Opas oli pelkistetty, sen sisällössä keskitytään nimenomaan oppaan selkeyteen, luettavuuteen ja informatiivisuuteen. Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin tarkemmin sähköisen ja digitaalisen taloushallinnon ominaispiirteisiin, hyötyihin, haasteisiin ja siihen, mitä valmisteluja sähköisten taloushallintopalveluiden avaaminen tarvitsee niiden toimimisen edellytyksenä.