Naisen roolit oopperassa 1750–1850 -luvulla : Kuinka naisen asema heijastuu oopperoiden kautta?
Kimanen, Kati (2016)
Kimanen, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218703
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii naisen asemaa yhteiskunnassa oopperan kautta. Vielä 1600-luvulla oli tyypillistä, että naiset eivät saaneet esiintyä oopperassa – he eivät liiemmin saaneet olla yleisössä. Prostituoidut olivat kuitenkin tervetulleita yleisöön viihdyttämään mieskatsojia. Vielä 1700-luvun puolivälissäkään ei ollut harvinaista, että esiintyjät olivat yksinomaan miehiä.
Olen tässä työssä analysoinut erilaisia naisen roolihahmoja kymmenessä eri oopperassa aikaväliltä 1750–1850. Useimmat valitsemistani oopperoista olivat aikakautensa tunnetuimpia ja suosituimpia oopperoita. Naisen asema ei oopperoissa välity yhtä huonona kuin mitä se on ollut oikeasti. Kenties syynä on se, että oopperan tarkoitus on ennen kaikkea viihdyttää, ei esitellä yhteiskunnan ongelmia. Toki joissakin tutkimistani oopperoista naishahmot olivat varsin passiivisia ja ainakin vaikuttivat siltä, ettei heillä olisi omaa tahtoa, mutta teoksista löytyi myös vahvoja ja itsenäisiä naisia.
Tästä työstä oli minulle suurta hyötyä sekä siksi, että pääsin tutustumaan kirjallisuuden kautta sekä oopperan historiaan että naisen aseman historiaan. Vastaan tuli suuria yllätyksiä muun muassa naisen oikeuksissa, jotka ovat ottaneet aimo harppauksia eteenpäin vasta 1900-luvulla.
Toivoakseni tästä opinnäytetyöstä on hyötyä laulun ja näyttämötaiteiden opiskelijoille. Oman kokemukseni perusteella suosittelisin taidealojen opiskelijoita tutustumaan historian tapahtumiin ja yhteiskunnan luokkarakenteisiin. Historian ja yhteiskunnan ymmärrys edesauttaa sekä teosten että roolihahmojen sisäistämistä.
Olen tässä työssä analysoinut erilaisia naisen roolihahmoja kymmenessä eri oopperassa aikaväliltä 1750–1850. Useimmat valitsemistani oopperoista olivat aikakautensa tunnetuimpia ja suosituimpia oopperoita. Naisen asema ei oopperoissa välity yhtä huonona kuin mitä se on ollut oikeasti. Kenties syynä on se, että oopperan tarkoitus on ennen kaikkea viihdyttää, ei esitellä yhteiskunnan ongelmia. Toki joissakin tutkimistani oopperoista naishahmot olivat varsin passiivisia ja ainakin vaikuttivat siltä, ettei heillä olisi omaa tahtoa, mutta teoksista löytyi myös vahvoja ja itsenäisiä naisia.
Tästä työstä oli minulle suurta hyötyä sekä siksi, että pääsin tutustumaan kirjallisuuden kautta sekä oopperan historiaan että naisen aseman historiaan. Vastaan tuli suuria yllätyksiä muun muassa naisen oikeuksissa, jotka ovat ottaneet aimo harppauksia eteenpäin vasta 1900-luvulla.
Toivoakseni tästä opinnäytetyöstä on hyötyä laulun ja näyttämötaiteiden opiskelijoille. Oman kokemukseni perusteella suosittelisin taidealojen opiskelijoita tutustumaan historian tapahtumiin ja yhteiskunnan luokkarakenteisiin. Historian ja yhteiskunnan ymmärrys edesauttaa sekä teosten että roolihahmojen sisäistämistä.