Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ajoratamerkintöjen kulutuskestävyys

Vikström, Kalle (2016)

 
Avaa tiedosto
kalle_vikstrom_opinnaytetyo.pdf (5.218Mt)
Lataukset: 


Vikström, Kalle
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018298
Tiivistelmä
Tiemerkintöjä käytetään liikenteen ohjaamiseen päällystetyillä teillä. Merkintöihin käytetylle materiaalille on asetettu erilaisia vaatimuksia sen sijaintiin, ominaisuuksiin, vahvuuteen ja leveyteen liittyen. Spray-menetelmä on yleisin korjausmenetelmä suuriliikenteisillä tieverkoilla, sillä se on taloudellinen vaihtoehto korjattaessa kuluneita kestomerkintöjä.

Opinnäytetyössä arvioitiin tiemerkinnän reunaviivojen spray-menetelmän käyttöä ohuilla kalvovahvuuksilla. Lisäksi selvitettiin paikkausmenetelmän taloudellista vaikutusta verrattuna edellisen läpivetomenetelmän korjauskertakustannuksiin. Tavoitteena oli tuottaa aineistoa Etelä-Pohjanmaan tiealueiden ylläpitäjille, jotka voivat tulevaisuudessa hyödyntää saatua aineistoa tienmerkintäsuunnittelussa.

Tiemerkintäkaudella 2014 kuvattiin valtatien numero 19 varrella olevia valittuja tiemerkintäkohteita. Kohteet olivat päätieverkolla, jossa on leveä poikkileikkaus ja tiegeometria on melko suora. Kohteet ovat vilkkaasti liikennöityjä ja ne olivat tulossa päällystyskiertoon lähivuosina, joten merkintäkokeilut olivat mahdollista toteuttaa. Kohteet kuvattiin heti maalauksen jälkeen ja uudelleen vuoden kuluttua maalauksesta vuonna 2015. Kuvien perusteella voidaan todeta, että suurilla liikennemäärillä ohuimman käytetyn kalvovahvuuden kulutuskestävyys ei ollut riittävä. Liikennemäärän laskiessa ja kalvovahvuutta lisäämällä saavutettiin parempia tuloksia kulutuskestävyydessä. Aineisto kerättiin valokuvausmenetelmällä, jonka avulla saatiin opinnäytetyöhön vertailukelpoista aineistoa korjauskertakustannusten arviointiin.

Saatujen arviolaskelmien mukaan 1,5 millimetrin läpivetomenetelmästä siirryttäessä 1,0 millimetrin paikkausmenetelmään reunaviivamerkinnöissä voidaan päästä jopa 67 prosentin säästöön. Todettiin, että muuttamalla läpivetomenetelmä paikkausmenetelmäksi saavutetaan merkittäviä materiaali- ja kustannussäästöjä. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevien tiemerkintäurakoiden määrärahojen kohdistamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste