Tunteiden hyödyntäminen markkinoinnissa, brändinrakentamisessa ja yritystoiminnassa
Lukkaroinen, Sakari (2016)
Lukkaroinen, Sakari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää ihmisten tunnetasolla tapahtuvaa toimintaa markkinointiin, brändäykseen ja liiketoimintaan liittyen argumentoimalla siitä, miten ihmisten tunteet vaikuttavat pitkäaikaisiin strategioihin ja yleiseen käytökseen liiketaloudessa.
Työn toteutus oli lähinnä kirjoittajan omien vuosien varrella tehtyjen havaintojen ja johtopäätösten tuomista tekstimuotoon, mutta sisältää myös useita tutkimustuloksia, joista kirjoittaja on vetänyt selkeitä johtopäätöksiä.
Tärkeimpinä johtopäätöksinä olivat se, että luottamus sekä työpaikalla että yrityksen ja sen sidosryhmien kesken vaikuttaa merkittävästi yrityksen tulokseen ja toimintaan, ja että suurin osa yrityksistä ei panosta luottamuksen kehittämiseen paljoa, vaikka tietävät sen suuret hyödyt.
Pääteltiin myös, että luottamuksen rakentaminen yrityksen sisällä vaatii molemminpuolista ja avointa kommunikointia esimiesten ja alaisten välillä. Sekä luottamuksen rakentaminen yrityksen ja sidosryhmien välillä vaatii markkinointia, joka on yhteneväistä.
Työn toteutus oli lähinnä kirjoittajan omien vuosien varrella tehtyjen havaintojen ja johtopäätösten tuomista tekstimuotoon, mutta sisältää myös useita tutkimustuloksia, joista kirjoittaja on vetänyt selkeitä johtopäätöksiä.
Tärkeimpinä johtopäätöksinä olivat se, että luottamus sekä työpaikalla että yrityksen ja sen sidosryhmien kesken vaikuttaa merkittävästi yrityksen tulokseen ja toimintaan, ja että suurin osa yrityksistä ei panosta luottamuksen kehittämiseen paljoa, vaikka tietävät sen suuret hyödyt.
Pääteltiin myös, että luottamuksen rakentaminen yrityksen sisällä vaatii molemminpuolista ja avointa kommunikointia esimiesten ja alaisten välillä. Sekä luottamuksen rakentaminen yrityksen ja sidosryhmien välillä vaatii markkinointia, joka on yhteneväistä.