Palvelumuotoilutyöpajan toteutus Oulun kaupunginteatterilla : Hurmos-hanke
Pieniniemi, Miia (2016)
Pieniniemi, Miia
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218762
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Hurmos-hanketta ja se tehtiin Oulun kaupunginteatterille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen materiaali kerättiin Oulun kaupunginteatterilla toukokuussa 2016 järjestystä palvelumuotoilutyöpajasta. Työn tavoitteena oli selvittää miten nuoret saataisiin käymään enemmän teatterissa. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta sekä aineistonkeruumenetelmänä havainnointia.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään tarkemmin läpi palvelumuotoilun, palveluiden markkinoinnin sekä työssä käytettyjen tutkimusmenetelmien teoriaa. Siinä käsitellään yleisesti teatterin sekä Oulun kaupunginteatterin historiaa ja nuorten suhtautumista teatteriin viime vuosien aikana. Tietoperustan lähteinä käytettiin erilaisia kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä. Tietoperustan jälkeen siirrytään palvelumuotoilutyöpajassa saatuihin tuloksiin ja kehitysideoihin.
Palvelumuotoilutyöpajan vaiheet käydään läpi omassa luvussaan teorian pohjustamana, jonka jälkeen seuraavassa luvussa esitellään sen aikana syntyneet tulokset ja kehitysideat. Tuloksissa saatiin monipuoliset vastaukset tutkimusongelmiin, joita olivat miten saadaan nuori käymään teatterissa sekä miten palvelumuotoilutyöpaja järjestetään. Tulosten avulla saatiin myös selville niitä kehitysehdotuksia, joiden avulla teatteri voisi herättää nuorison mielenkiinnon.
Jatkossa Oulun kaupunginteatteri voisi kiinnittää huomiota siihen, että heidän markkinointinsa olisi tarpeeksi nuorekasta ja näkyvää, jotta he voisivat muuttaa samalla myös imagoaan nuorekkaammaksi ja rennommaksi. Olisi hyvä, että heidän markkinointinsa tulisi suoraa nuorison luokse, koska silloin se herättäisi enemmän huomiota. Markkinoinnin ollessa näkymätöntä ja liian monen mutkan takana, se ei löydä kohderyhmäänsä. Jatkotutkimuksena olisi hyvä, jos Oulun kaupunginteatteri muuttaisi markkinointiaan ja sen jälkeen tutkisi, onko se tuottanut tulosta, sekä muuttanut kävijäkuntaa nuoremmaksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään tarkemmin läpi palvelumuotoilun, palveluiden markkinoinnin sekä työssä käytettyjen tutkimusmenetelmien teoriaa. Siinä käsitellään yleisesti teatterin sekä Oulun kaupunginteatterin historiaa ja nuorten suhtautumista teatteriin viime vuosien aikana. Tietoperustan lähteinä käytettiin erilaisia kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä. Tietoperustan jälkeen siirrytään palvelumuotoilutyöpajassa saatuihin tuloksiin ja kehitysideoihin.
Palvelumuotoilutyöpajan vaiheet käydään läpi omassa luvussaan teorian pohjustamana, jonka jälkeen seuraavassa luvussa esitellään sen aikana syntyneet tulokset ja kehitysideat. Tuloksissa saatiin monipuoliset vastaukset tutkimusongelmiin, joita olivat miten saadaan nuori käymään teatterissa sekä miten palvelumuotoilutyöpaja järjestetään. Tulosten avulla saatiin myös selville niitä kehitysehdotuksia, joiden avulla teatteri voisi herättää nuorison mielenkiinnon.
Jatkossa Oulun kaupunginteatteri voisi kiinnittää huomiota siihen, että heidän markkinointinsa olisi tarpeeksi nuorekasta ja näkyvää, jotta he voisivat muuttaa samalla myös imagoaan nuorekkaammaksi ja rennommaksi. Olisi hyvä, että heidän markkinointinsa tulisi suoraa nuorison luokse, koska silloin se herättäisi enemmän huomiota. Markkinoinnin ollessa näkymätöntä ja liian monen mutkan takana, se ei löydä kohderyhmäänsä. Jatkotutkimuksena olisi hyvä, jos Oulun kaupunginteatteri muuttaisi markkinointiaan ja sen jälkeen tutkisi, onko se tuottanut tulosta, sekä muuttanut kävijäkuntaa nuoremmaksi.