Vantaan liikenneväylien keskilinjojen vektorointi eri tarkoituksiin
Moisio, Jyri (2016)
Moisio, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018435
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä suunniteltiin ja toteutettiin Vantaan kaupungille uusi ajoneuvoliikenteen keskilinja-aineisto ortoilmakuvilta vektoroimalla. Vektorointi suoritettiin kolmen kesä-työntekijän avulla. Lisäksi työhön sisältyi kevyen liikenteen keskilinja-aineiston päivittäminen yhteensopivaksi kaupungin käyttämän suunnittelu- ja karttajärjestelmän kanssa.
Uusi keskilinja-aineisto toteutettiin hybridi-mallina, mikä tarkoittaa sitä, että aineisto sisältää ajoratojen ja ajokaistojen keskilinja-aineistot, mutta osa ajoratojen geometriasta kuuluu molempiin aineistoihin. Työssä käydään läpi työhön vaikuttaneet lähtötiedot, aiheeseen liittyvät säädökset sekä aineiston suunnittelu ja toteutus. Vektorointi-luvun lopussa on yhteenveto, josta selviää vektorointiin liittyviä tilastoja.
Insinöörityön tuloksena Vantaalle saatiin desimetri-tarkka koko kaupungin kattava ajoradat ja ajokaistat käsittävä keskilinja-aineisto sekä nykyisen suunnittelu- ja karttajärjestelmän kanssa yhteensopiva kevyen liikenteen keskilinja-aineisto. Työ teki Vantaasta Suomen ensimmäisen kaupungin, jolla on oma ajokaistatasoinen keskilinja-aineisto.
Uusi keskilinja-aineisto toteutettiin hybridi-mallina, mikä tarkoittaa sitä, että aineisto sisältää ajoratojen ja ajokaistojen keskilinja-aineistot, mutta osa ajoratojen geometriasta kuuluu molempiin aineistoihin. Työssä käydään läpi työhön vaikuttaneet lähtötiedot, aiheeseen liittyvät säädökset sekä aineiston suunnittelu ja toteutus. Vektorointi-luvun lopussa on yhteenveto, josta selviää vektorointiin liittyviä tilastoja.
Insinöörityön tuloksena Vantaalle saatiin desimetri-tarkka koko kaupungin kattava ajoradat ja ajokaistat käsittävä keskilinja-aineisto sekä nykyisen suunnittelu- ja karttajärjestelmän kanssa yhteensopiva kevyen liikenteen keskilinja-aineisto. Työ teki Vantaasta Suomen ensimmäisen kaupungin, jolla on oma ajokaistatasoinen keskilinja-aineisto.