Esteetöntä asiointia kirjastossa : Suunnitelma Kokkolan kaupunginkirjaston henkilökunnan koulutuspäiväksi
Emmes, Minna (2016)
Emmes, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218852
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kokkolan kaupunginkirjasto ja sen tarkoitus oli suunnitella henkilökunnalle koulutuspäivä, joka kehittää asiakaspalvelua lisäämällä henkilökunnan tietämystä esteettömyydestä ja erityisryhmistä. Koulutuspäivän suunnittelu toimi luontevana jatkumona vuonna 2015 toteutetulle ”Bibliotekstjänster för specialgrupper”-hankkeelle (”Kirjastopalveluja erityisryhmille” -hanke).
Kaikkien kirjaston asiakkaiden tulisi saada tasa-arvoista palvelua toimintakyvystä ja taustoista riippumatta. Kirjaston esteettömyys on kaikkien asiakkaiden etu, mutta tietyille erityisryhmille se on onnistuneen asioimisen edellytys. Aiheen teoriaosuus kattaa rakennuksen esteettömyyden, esteettömyydestä erityistä hyötyä saavat asiakasryhmät, heitä hyödyttävät erityisaineistot ja asiakaspalvelun. Myös toimeksiantajan, eli Kokkolan kaupunginkirjaston esteettömyyttä on tarkasteltu tässä opinnäytetyössä.
Koulutuspäiväsuunnitelmaan otettiin mukaan teoriaosuudessakin käsitellyt asiat, mutta painotus oli eri. Asiakkaiden kokemus saadusta asiakaspalvelusta voi olla rakennuksen fyysistä esteettömyyttä tärkeämpää ja niin ohjelman suunnitteluun vaikutti se, että henkilökunta pitäisi saada samaistumaan erityistarpeisiin asiakkaisiin. Tämä saavutettiin siten, että ohjelmaan on sisällytetty puheenvuorot kokemusasiantuntijoilta (esim. näkövammainen, kuulovammainen ja puhevammainen) ja työpajat, joiden fiktiivisissä asiakaspalvelutilanteissa henkilökunta pääsee kokeilemaan, kuinka vammat voivat vaikuttaa kirjastossa asioimiseen.
Koulutuspäiväsuunnitelman arviointi tapahtui epämuodollisessa ryhmäkeskustelussa, jossa henkilökunta sai mahdollisuuden kommentoida tehtyä suunnitelmaa. Keskusteluun osallistuneet kokivat, että on tarpeellista järjestää koulutusta esteettömyydestä ja erityisryhmien palvelemisesta ja koulutuspäiväsuunnitelmassa huomioon otetut asiat nähtiin oleellisiksi osaksi koulutusta.
Toimeksiantaja hyödyntää kirjastorakennuksen esteettömyydestä tehtyjä parannusehdotuksia, joita pyrkii toteuttamaan tulevaisuudessa mahdollisuuksien mukaan. Myös asiakaspalvelua on tarkoitus kehittää ja koulutuspäivä toteutunee esim. maakuntakirjakokouksen yhteydessä.
Kaikkien kirjaston asiakkaiden tulisi saada tasa-arvoista palvelua toimintakyvystä ja taustoista riippumatta. Kirjaston esteettömyys on kaikkien asiakkaiden etu, mutta tietyille erityisryhmille se on onnistuneen asioimisen edellytys. Aiheen teoriaosuus kattaa rakennuksen esteettömyyden, esteettömyydestä erityistä hyötyä saavat asiakasryhmät, heitä hyödyttävät erityisaineistot ja asiakaspalvelun. Myös toimeksiantajan, eli Kokkolan kaupunginkirjaston esteettömyyttä on tarkasteltu tässä opinnäytetyössä.
Koulutuspäiväsuunnitelmaan otettiin mukaan teoriaosuudessakin käsitellyt asiat, mutta painotus oli eri. Asiakkaiden kokemus saadusta asiakaspalvelusta voi olla rakennuksen fyysistä esteettömyyttä tärkeämpää ja niin ohjelman suunnitteluun vaikutti se, että henkilökunta pitäisi saada samaistumaan erityistarpeisiin asiakkaisiin. Tämä saavutettiin siten, että ohjelmaan on sisällytetty puheenvuorot kokemusasiantuntijoilta (esim. näkövammainen, kuulovammainen ja puhevammainen) ja työpajat, joiden fiktiivisissä asiakaspalvelutilanteissa henkilökunta pääsee kokeilemaan, kuinka vammat voivat vaikuttaa kirjastossa asioimiseen.
Koulutuspäiväsuunnitelman arviointi tapahtui epämuodollisessa ryhmäkeskustelussa, jossa henkilökunta sai mahdollisuuden kommentoida tehtyä suunnitelmaa. Keskusteluun osallistuneet kokivat, että on tarpeellista järjestää koulutusta esteettömyydestä ja erityisryhmien palvelemisesta ja koulutuspäiväsuunnitelmassa huomioon otetut asiat nähtiin oleellisiksi osaksi koulutusta.
Toimeksiantaja hyödyntää kirjastorakennuksen esteettömyydestä tehtyjä parannusehdotuksia, joita pyrkii toteuttamaan tulevaisuudessa mahdollisuuksien mukaan. Myös asiakaspalvelua on tarkoitus kehittää ja koulutuspäivä toteutunee esim. maakuntakirjakokouksen yhteydessä.