Master-opiskelijana YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi - hankkeessa
Korhonen, Tanja (2016)
Korhonen, Tanja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419020
Tiivistelmä
Tässä artikkelimuotoisen kehittämistyön yhteenvetoraportissa kuvataan master-opiskelijan kokemuksia kolmikannan mukaisesta yhteistyöstä työelämän edustajien ja opettajien kanssa. Kehittämistyö liittyy valtakunnallisen YAMK- koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi -verkostohankkeen Oulun osatutkimukseen. Yhteenvetoraportissa tarkoituksena oli kuvata master-opiskelijan kokemuksia osallistumisestaan Oulun osatutkimuksen kahteen tutkimuksellisen vaiheen suunnitteluun, toteutukseen sekä kolmen artikkelin kirjoittamis- ja korjausvaiheisiin kolmikannan mukaisessa yhteistyössä. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata opiskelijan kokemuksia osallistumisestaan Pohjois-Suomen Hoitotiedepäivillä 24.–25.9.2015 pitämänsä esityksen ja 28.10.2015 Business Kitchenissä pitämänsä esityksen suunnittelusta ja esityksestä yhteistyössä opettajien kanssa.
Oulun osatutkimuksen ensimmäisen vaiheen tarkoituksena oli kuvata opiskelijoista, työelämän edustajista ja opettajista kootun fokusryhmän kokemuksia kolmikantamallin mukaisesta yhteistyöstä. Toisen vaiheen tarkoituksena oli kuvata yhteistulkintafoorumiin osallistuneen fokusryhmän arvioita ensimmäisen vaiheen tutkimustuloksista. Tulkintafoorumin tarkoituksena oli tuottaa keinoja ihanteelliseen kolmikantamallin mukaiseen yhteistyöhön pääsemiseksi kolmikantamallin mukaisessa yhteistyössä. Menetelmänä kolmikantayhteistyö luo rakenteet tavoitteelliseen ja projektimaiseen yhteistyöhön vahvistaen samalla yhteisymmärrystä. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyön nykytila nähdään olevan osaltaan Jäsentymättömän yhteistyön vaiheessa, osaltaan taas Kehittyneen yhteistyön esivaiheessa. Yamk-koulutuksen kehittämiseksi, koulutuksen tunnettuuden ja arvostuksen lisäämiseksi ja opiskelijan urapolun selkiyttämiseksi kolmikannan osapuolten Yhteistä todellisuutta ja tahtotilaa tulee vahvistaa. Tämä onnistuu koulutuksen markkinoimisella, pitkäjänteisellä yhteistyökumppanuuksien rakentamisella, keskinäisellä luottamuksella ja vuorovaikutuksella.
Yamk – koulutus vahvaksi TKI – vaikuttajaksi verkostohanke, Oulun osatutkimus sekä tämä artikkelimuotoinen opinnäytetyö tuottivat tietoa, jota voidaan hyödyntää kolmikantamallin mukaisen toimivan yhteistyömallin kehittämiseksi työelämän, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyönä sekä monimuotoisten tki-oppimisympäristöjen kehittämiseksi. Oulun osatutkimus itsessään lisäsi Yamk- tutkintojen tunnettavuutta siihen osallistuneiden työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien tuottamana.
Oulun osatutkimuksen ensimmäisen vaiheen tarkoituksena oli kuvata opiskelijoista, työelämän edustajista ja opettajista kootun fokusryhmän kokemuksia kolmikantamallin mukaisesta yhteistyöstä. Toisen vaiheen tarkoituksena oli kuvata yhteistulkintafoorumiin osallistuneen fokusryhmän arvioita ensimmäisen vaiheen tutkimustuloksista. Tulkintafoorumin tarkoituksena oli tuottaa keinoja ihanteelliseen kolmikantamallin mukaiseen yhteistyöhön pääsemiseksi kolmikantamallin mukaisessa yhteistyössä. Menetelmänä kolmikantayhteistyö luo rakenteet tavoitteelliseen ja projektimaiseen yhteistyöhön vahvistaen samalla yhteisymmärrystä. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyön nykytila nähdään olevan osaltaan Jäsentymättömän yhteistyön vaiheessa, osaltaan taas Kehittyneen yhteistyön esivaiheessa. Yamk-koulutuksen kehittämiseksi, koulutuksen tunnettuuden ja arvostuksen lisäämiseksi ja opiskelijan urapolun selkiyttämiseksi kolmikannan osapuolten Yhteistä todellisuutta ja tahtotilaa tulee vahvistaa. Tämä onnistuu koulutuksen markkinoimisella, pitkäjänteisellä yhteistyökumppanuuksien rakentamisella, keskinäisellä luottamuksella ja vuorovaikutuksella.
Yamk – koulutus vahvaksi TKI – vaikuttajaksi verkostohanke, Oulun osatutkimus sekä tämä artikkelimuotoinen opinnäytetyö tuottivat tietoa, jota voidaan hyödyntää kolmikantamallin mukaisen toimivan yhteistyömallin kehittämiseksi työelämän, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyönä sekä monimuotoisten tki-oppimisympäristöjen kehittämiseksi. Oulun osatutkimus itsessään lisäsi Yamk- tutkintojen tunnettavuutta siihen osallistuneiden työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien tuottamana.