Palkanlaskennan työohjeprojektin käynnistäminen : Lassila & Tikanoja Oyj
Kesälä, Karoliina (2016)
Kesälä, Karoliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218869
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli käynnistää Lassila & Tikanoja Oyj:n palkanlaskennan työohjeiden kokoaminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä suunnitelma siitä, miten yritys lähtisi keräämään palkanlaskennan työohjeita ja mihin työkaluun työohjeet kerättäisiin. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda valmis työohje uuden työsuhteen perustamisesta ja päättyneen työsuhteen uudelleen aktivoimisesta palkanlaskennan järjestelmiin.
Työohjeiden tarve oli Lassila & Tikanoja Oyj:n palkkahallinnossa suuri, koska yrityksellä ei ollut yleisiä palkanlaskennan työohjeita. Työohjeita oli aikaisemmin kerätty sekalaisesti palkanlaskennan työtilaan, OneNote-sovellukseen ja omiin tiedostoihin. Lisäksi yritykseen oli tulossa kesän 2016 aikana ServiceNow-palvelunhallintajärjestelmä, jonka ominaisuuksiin kuuluu ratkaisutietokanta.
Suunnitelma ja yksittäisen työohjeen sisältö syntyi kirjallisen teorian, havaintojen ja haastatteluiden pohjalta. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin palkanlaskentaa, palkanlaskijan työtehtäviä, palkanlaskentaan vaikuttavia lakeja ja työehtosopimuksia sekä työohjetta.
Työn lopputuloksen syntyi suunnitelma työohjeiden kokoamisesta. Palkkahallinnon työohjeiden työkaluksi valittiin uusi ratkaisutietokanta, johon työohjeet linkitetään tiimin työtilan kansiosta. Työohjeiden aiheista tehtiin runko, jonka rakenteeseen lisättiin opinnäytetyössä syntyneet työohjeet. Opinnäytetyön pohjalta yrityksen on helppo jatkaa työohjeiden kokoamisprosessia eteenpäin.
Työohjeiden tarve oli Lassila & Tikanoja Oyj:n palkkahallinnossa suuri, koska yrityksellä ei ollut yleisiä palkanlaskennan työohjeita. Työohjeita oli aikaisemmin kerätty sekalaisesti palkanlaskennan työtilaan, OneNote-sovellukseen ja omiin tiedostoihin. Lisäksi yritykseen oli tulossa kesän 2016 aikana ServiceNow-palvelunhallintajärjestelmä, jonka ominaisuuksiin kuuluu ratkaisutietokanta.
Suunnitelma ja yksittäisen työohjeen sisältö syntyi kirjallisen teorian, havaintojen ja haastatteluiden pohjalta. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin palkanlaskentaa, palkanlaskijan työtehtäviä, palkanlaskentaan vaikuttavia lakeja ja työehtosopimuksia sekä työohjetta.
Työn lopputuloksen syntyi suunnitelma työohjeiden kokoamisesta. Palkkahallinnon työohjeiden työkaluksi valittiin uusi ratkaisutietokanta, johon työohjeet linkitetään tiimin työtilan kansiosta. Työohjeiden aiheista tehtiin runko, jonka rakenteeseen lisättiin opinnäytetyössä syntyneet työohjeet. Opinnäytetyön pohjalta yrityksen on helppo jatkaa työohjeiden kokoamisprosessia eteenpäin.