Miniatyyrimaailman luominen elokuvaan VFX-suunnittelijan näkökulmasta : Lastenelokuva Onnelin ja Annelin Talvi esimerkkinä
Hintikka, Tuomo (2016)
Hintikka, Tuomo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519070
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee miniatyyrimaailman luomisen haasteita pitkässä fiktio-elokuvassa. Esimerkkituotantona käytetään vuonna 2015 ensi-iltaan tullutta lastenelokuvaa Onnelin ja Annelin talvi. Toimin elokuvan VFX-suunnittelijana ja näkökulma onkin VFX-painotteinen. Työssä painotetaan ennakkosuunnitteluvaihetta. Silloin sovitaan eri osastojen kanssa rajapinnat, milloin lavastetaan fyysisesti, mitä tehdään tietokoneavusteisesti ja miten. VFX (engl. visual effects) usein ajatellaan virheellisesti kuvan jälkikäsittelyssä tapahtuvaksi toimenpiteeksi kuvan leikkaus-työvaiheen jälkeen. Oikeaoppisesti VFX-suunnittelun tulisi alkaa reilusti ennen kuvauksia, kuten muidenkin osastojen suunnittelu alkaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on seuraava: miten työryhmä onnistui ennakkosuunnittelu- ja kuvausvaiheessa löytämään ratkaisut miniatyyrimaailman luomisen haasteisiin. VFX-työn kannalta saman voi kysyä seuraavasti: toteutuiko elokuvan tekemisessä oikea työtapa; VFX oli osa elokuvaprosessia ennakkosuunnittelusta jälkitöihin ja itse jälkikäsittelyvaiheessa VFX-työ sujui ennakkosuunnitellusti. Useimmat VFX-kuvien haasteet liittyivät seuraavaan elokuvatekniseen ratkaisuun: kuvaamme samaan kuvaan näyttelijöitä ja muita elementtejä eri aikaan eri paikassa. Ja useat kuvan elementeistä ovat eri mittakaavassa. Työprosessia tutkitaan suhteessa lopputulokseen tekijän itsereflektion avulla ja teemahaastattelemalla kuvaajaa, ohjaajaa, lavastajaa, valaisijaa ja leikkaajaa.
Kun on tarpeeksi aikaa ennakkosuunnitella ja pohtia eri toteutusvaihtoehtoja, löydetään taloudellisesti ja lopputuloksen kannalta paras ratkaisu. Käytettävissä oleva raha käytetään optimaalisesti. Kun asiat tehdään alusta asti oikein, itse VFX-työ sujuu aikataulun ja budjetin mukaisesti. Työ on kuvien loppuunsaattamista ja niiden jalostamista valmiiksi. Tämä elokuvaprojekti toimi hyvänä esimerkkinä, miten VFX-suunnitteluun on suhtauduttava. Tämä opinnäytetyö avaa tätä onnistunutta työnkulkua. Tuloksia voi käyttää esimerkkinä tulevissa tuotannoissa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatio on Helsingissä toimiva Post Control -yritys.
Kun on tarpeeksi aikaa ennakkosuunnitella ja pohtia eri toteutusvaihtoehtoja, löydetään taloudellisesti ja lopputuloksen kannalta paras ratkaisu. Käytettävissä oleva raha käytetään optimaalisesti. Kun asiat tehdään alusta asti oikein, itse VFX-työ sujuu aikataulun ja budjetin mukaisesti. Työ on kuvien loppuunsaattamista ja niiden jalostamista valmiiksi. Tämä elokuvaprojekti toimi hyvänä esimerkkinä, miten VFX-suunnitteluun on suhtauduttava. Tämä opinnäytetyö avaa tätä onnistunutta työnkulkua. Tuloksia voi käyttää esimerkkinä tulevissa tuotannoissa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatio on Helsingissä toimiva Post Control -yritys.