Standardoidut asiakkaat Oamkin toimintaterapian tutkinto-ohjelman simulaatio-opetuksessa – ideoita opettajille : Opas toimintaterapian opettajille
Lehtoranta, Sara; Peltomaa, Sarita (2016)
Lehtoranta, Sara
Peltomaa, Sarita
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519060
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa tarvitaan uusia opetusmenetelmiä terapeuttisten taitojen harjoitteluun. Tutkimusten mukaan simulaatio-opetus ja standardoidut asiakkaat ovat vaikuttavia opetusmenetelmiä. Simulaatio-opetuksessa jäljitellään työelämän tilanteita ja standardoidut asiakkaat ovat yksi simulaatio-opetuksen muoto. Standardoitu asiakas on henkilö, joka on koulutettu näyttelemään asiakastilanteita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoitellessa esimerkiksi ohjaamista, arviointia tai vuorovaikutustaitoja.
Standardoidut asiakkaat mahdollistavat erityisesti kommunikoinnin, ammatillisten taitojen, itsensä johtamisen, moniammatillisen yhteistyön, dokumentoinnin, tiedon keräämisen ja palvelun tarjoamisen osaamisalueiden opettamisen ja arvioimisen. Kansainvälisten tutkimuksien mukaan toimintaterapian opiskelijat ovat kokeneet standardoitujen asiakkaiden kanssa työskentelyn mahdollistavan todentuntuisissa asiakastilanteissa toimimisen käytännönläheisesti. Opiskelijat ovat kokeneet, että työskentely standardoidun asiakkaan auttaa yhdistämään teoriatiedon käytännön työhön.
Opinnäytetyömme toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli kuvata kansainvälisiä hyväksi havaittuja simulaatio-opetusmenetelmiä ja perustella simulaatio-opetuksen sekä standardoitujen asiakkaiden tarvetta Oamkin toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa. Projekti kuului Oulu Sote Labs –hankkeeseen. Tulostavoitteena oli sähköinen opas toimintaterapian opettajille simulaatioista ja standardoiduista asiakkaista. Opas sisältää tutkimustietoa simulaatio-opetuksen ja standardoitujen asiakkaiden käytöstä toimintaterapiakoulutuksissa kansainvälisesti, standardoitujen asiakkaiden käytön viitekehyksen ja kouluttamisen prosessin. Oppaassa on 37 sivua.
Oppaan laatukriteerit olivat käyttäjälähtöisyys, selkeys, näyttöön perustuvuus ja toimintaterapialähtöisyys, jotka saavutettiin pääosin. Palautteen perusteella opas koettiin hyödylliseksi, mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi, vaikka aiheen sisäistäminen koettiin haastavana. Projektin välittömänä tavoitteena oli, että Oamkin toimintaterapian opettajat saavat tietoa simulaatio-opetuksesta ja standardoiduista asiakkaista sekä kykenevät perustelemaan niiden käyttöä. Projektin kehitystavoitteena oli, että opettajat käyttävät sähköistä opasta toimintaterapian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmatyössä. Jatkossa syvällisemmän tutkimustiedon etsimisen lisäksi standardoitujen asiakkaiden käyttöä voisi testata toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa. Nykyisten Oamkin simulaatiotilojen ja –menetelmien moniammatillista käyttöä tulisi lisätä ja kehittää toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa.
Standardoidut asiakkaat mahdollistavat erityisesti kommunikoinnin, ammatillisten taitojen, itsensä johtamisen, moniammatillisen yhteistyön, dokumentoinnin, tiedon keräämisen ja palvelun tarjoamisen osaamisalueiden opettamisen ja arvioimisen. Kansainvälisten tutkimuksien mukaan toimintaterapian opiskelijat ovat kokeneet standardoitujen asiakkaiden kanssa työskentelyn mahdollistavan todentuntuisissa asiakastilanteissa toimimisen käytännönläheisesti. Opiskelijat ovat kokeneet, että työskentely standardoidun asiakkaan auttaa yhdistämään teoriatiedon käytännön työhön.
Opinnäytetyömme toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli kuvata kansainvälisiä hyväksi havaittuja simulaatio-opetusmenetelmiä ja perustella simulaatio-opetuksen sekä standardoitujen asiakkaiden tarvetta Oamkin toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa. Projekti kuului Oulu Sote Labs –hankkeeseen. Tulostavoitteena oli sähköinen opas toimintaterapian opettajille simulaatioista ja standardoiduista asiakkaista. Opas sisältää tutkimustietoa simulaatio-opetuksen ja standardoitujen asiakkaiden käytöstä toimintaterapiakoulutuksissa kansainvälisesti, standardoitujen asiakkaiden käytön viitekehyksen ja kouluttamisen prosessin. Oppaassa on 37 sivua.
Oppaan laatukriteerit olivat käyttäjälähtöisyys, selkeys, näyttöön perustuvuus ja toimintaterapialähtöisyys, jotka saavutettiin pääosin. Palautteen perusteella opas koettiin hyödylliseksi, mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi, vaikka aiheen sisäistäminen koettiin haastavana. Projektin välittömänä tavoitteena oli, että Oamkin toimintaterapian opettajat saavat tietoa simulaatio-opetuksesta ja standardoiduista asiakkaista sekä kykenevät perustelemaan niiden käyttöä. Projektin kehitystavoitteena oli, että opettajat käyttävät sähköistä opasta toimintaterapian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmatyössä. Jatkossa syvällisemmän tutkimustiedon etsimisen lisäksi standardoitujen asiakkaiden käyttöä voisi testata toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa. Nykyisten Oamkin simulaatiotilojen ja –menetelmien moniammatillista käyttöä tulisi lisätä ja kehittää toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa.