Yhteiskuntavastuu Suomessa toimivissa pikaruokaravintolaketjuissa
Kinnunen, Niklas (2016)
Kinnunen, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519089
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla, miten yhteiskuntavastuu toteutuu Suomessa toimivissa pikaruokaravintolaketjuissa. Tavoitteena oli selvittää, miten pikaruokaravintolaketjut suhtautuvat yhteiskuntavastuuseen, miten ketjut ovat panostaneet vastuullisuuteen viime vuosina ja mitä tulevaisuudensuunnitelmia niillä on tällä saralla. Tavoitteena oli myös selvittää, raportoivatko ketjut vastuullisuusasioistaan ja mitä kanavia ne käyttävät tiedottaessaan sidosryhmille yhteiskuntavastuullisesta toiminnastaan.
Aiheeseen perehdyttiin kirjallisuuskatsauksen kautta ja tutkimalla kahta merkittävää kotimaista pikaruokaravintolaketjua, Kotipizzaa ja Hesburgeria, ja niiden vastuullista toimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelukysymyksin, jotka lähetettiin useiden pikaruokaravintolaketjujen johtohenkilöille. Haastateltavat koostuivat yksinomaan toimitusjohtajista ja viestintäpäälliköistä. Haastattelut tehtiin joko puhelimitse tai sähköpostitse.
Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa haastatelluista pikaruokaravintolaketjujen johtohenkilöistä kokee yhteiskuntavastuuseen panostamisen vaikuttavaan positiivisesti liiketoimintaan ja kilpailukykyyn. Vastuullisuuteen on viime vuosina panostettu mm. lisäämällä kotimaisten tuotteiden ja raaka-aineiden määrää, tuomalla valikoimiin terveellisempiä annosvaihtoehtoja ja vaikuttamalla ympäristön kuormitukseen eri keinoin. Vastuullisuusraportointi ei ollut vielä kovin vakiintunutta, mutta suurimmassa osassa tutkittavista ketjuista sitä oli vähintään kokeiltu.
Aiheeseen perehdyttiin kirjallisuuskatsauksen kautta ja tutkimalla kahta merkittävää kotimaista pikaruokaravintolaketjua, Kotipizzaa ja Hesburgeria, ja niiden vastuullista toimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelukysymyksin, jotka lähetettiin useiden pikaruokaravintolaketjujen johtohenkilöille. Haastateltavat koostuivat yksinomaan toimitusjohtajista ja viestintäpäälliköistä. Haastattelut tehtiin joko puhelimitse tai sähköpostitse.
Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa haastatelluista pikaruokaravintolaketjujen johtohenkilöistä kokee yhteiskuntavastuuseen panostamisen vaikuttavaan positiivisesti liiketoimintaan ja kilpailukykyyn. Vastuullisuuteen on viime vuosina panostettu mm. lisäämällä kotimaisten tuotteiden ja raaka-aineiden määrää, tuomalla valikoimiin terveellisempiä annosvaihtoehtoja ja vaikuttamalla ympäristön kuormitukseen eri keinoin. Vastuullisuusraportointi ei ollut vielä kovin vakiintunutta, mutta suurimmassa osassa tutkittavista ketjuista sitä oli vähintään kokeiltu.