Seinäjoen voimalaitoksen EBL-ajomalli: kannattavimman ajopisteen määrittäminen
Tamminen, Arttu (2016)
Tamminen, Arttu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719358
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Vaskiluodon Voiman omistamalle Seinäjoen voimalaitokselle, joka on sähkö-teholtaan 120 MW ja tuottaa 90 % Seinäjoen kaukolämmöstä. Nykyisin entistä suurempi osa tuotosta tulee nykyisin kaukolämmön myynnillä johtuen sähkömarkkinana huonosta sähkönhin-nasta. Vuoden lämpiminä päivinä kaukolämpöä ei kuitenkaan tarvita, minkä vuoksi laitoksella on etsitty keinoja säästää niinä aikoina polttoainetta. Tätä varten päätettiin tehdä koeajo erittäin ma-talan tehon ajolle, jotta polttoainetta voitaisiin säästää.
Testattiin, onko mahdollista ajaa laitosta 36 kg/s höyryvirtauksella. Opinnäytetyössä tutkittiin testiajon tuloksia ja ehdotettiin mahdollisia investointeja kesäkuun huoltojen yhteydessä.
Huhtikuun 2016 lopulla laitoksella tehtiin 12 tunnin mittainen matalatehokoeajo. Koeajon jälkeen pohdittiin, mitä lisäyksiä laitokselle pitää tehdä, ja tehtävänä oli kyseisten muutosten dokumen-tointi. Kesän aikana tavattiin Eteläpohjanmaan voiman erityisasiantuntijan Mauri Blomberg. Pää-tettiin, että tehtäisiin Seinäjoen voimalaitoksesta kannattavimman ajopisteen laskuri matalille tehoille käyttäen laitoksen kulutussuhdetta. Työssä käytettiin teoriaa lämpövoimaprosesseista ja kattiloista. Tiedot Seinäjoen voimalaitoksen kattilasta on saatu kattilan toimittajan dokumenteista. Metson toimittama voimalaitoksen käyttöliittymä keräsi ja varastoi mittaustietoja prosessista koeajon aikana. Kerätyt tiedot sijoitettiin Exceliin.
Ennen koeajoa kattilaan asennettiin 3 pidennettyä petilämpötila-anturia, joilla saatiin tarkempaa tietoa kattilan palamisesta matalalla polttoaineteholla. Koeajon aikana päästiin, jopa 35 kg/s höy-ryvirtaukseen, mutta höyryn vähäisyyden takia väliotto 4:n, 3,5 bar omakäyttötukin, lauhduttimen höyryejektorien ja syöttövesisäiliön esilämmityksen kanssa oli ongelmia. Voimalaitokselle tehtiin kannattavuuslaskuri perustuen laitoksen kulutussuhteeseen, jolloin huomattiin, että aina ei ole kannattavinta ajaa matalimmalla teholla. Tiedot laskuriin kerättiin laitoksen logeista. Kannattavuuslaskurin antamalle taloudellisimman tehon ajomallille annettiin nimeksi Economical Boiler Load, EBL.
Kulutussuhteesta tehdystä laskurista huomattiin, että on kannattavaa ajaa laitosta niin matalalla teholla kuin mahdollista, mikäli sähköhinta on todella matala ja polttoaine kallista.
Laskurista löytyi myös kohta, jolloin on kannattavampaa ajaa laitosta vähän korkeammalla teholla kuin matalimmalla. Laskuria varten ajettiin uusi koeajo, jolloin kaukolämpö pidettiin tasaisena matalana ja sähkötehoa nostettiin. Tämä kuitenkaan ei tuottanut selvää tulosta, ja syyksi on epäilty liian nopeaa tehon laskua. Ongelman voisi ratkaista järjestämällä uusi koeajo.
Testattiin, onko mahdollista ajaa laitosta 36 kg/s höyryvirtauksella. Opinnäytetyössä tutkittiin testiajon tuloksia ja ehdotettiin mahdollisia investointeja kesäkuun huoltojen yhteydessä.
Huhtikuun 2016 lopulla laitoksella tehtiin 12 tunnin mittainen matalatehokoeajo. Koeajon jälkeen pohdittiin, mitä lisäyksiä laitokselle pitää tehdä, ja tehtävänä oli kyseisten muutosten dokumen-tointi. Kesän aikana tavattiin Eteläpohjanmaan voiman erityisasiantuntijan Mauri Blomberg. Pää-tettiin, että tehtäisiin Seinäjoen voimalaitoksesta kannattavimman ajopisteen laskuri matalille tehoille käyttäen laitoksen kulutussuhdetta. Työssä käytettiin teoriaa lämpövoimaprosesseista ja kattiloista. Tiedot Seinäjoen voimalaitoksen kattilasta on saatu kattilan toimittajan dokumenteista. Metson toimittama voimalaitoksen käyttöliittymä keräsi ja varastoi mittaustietoja prosessista koeajon aikana. Kerätyt tiedot sijoitettiin Exceliin.
Ennen koeajoa kattilaan asennettiin 3 pidennettyä petilämpötila-anturia, joilla saatiin tarkempaa tietoa kattilan palamisesta matalalla polttoaineteholla. Koeajon aikana päästiin, jopa 35 kg/s höy-ryvirtaukseen, mutta höyryn vähäisyyden takia väliotto 4:n, 3,5 bar omakäyttötukin, lauhduttimen höyryejektorien ja syöttövesisäiliön esilämmityksen kanssa oli ongelmia. Voimalaitokselle tehtiin kannattavuuslaskuri perustuen laitoksen kulutussuhteeseen, jolloin huomattiin, että aina ei ole kannattavinta ajaa matalimmalla teholla. Tiedot laskuriin kerättiin laitoksen logeista. Kannattavuuslaskurin antamalle taloudellisimman tehon ajomallille annettiin nimeksi Economical Boiler Load, EBL.
Kulutussuhteesta tehdystä laskurista huomattiin, että on kannattavaa ajaa laitosta niin matalalla teholla kuin mahdollista, mikäli sähköhinta on todella matala ja polttoaine kallista.
Laskurista löytyi myös kohta, jolloin on kannattavampaa ajaa laitosta vähän korkeammalla teholla kuin matalimmalla. Laskuria varten ajettiin uusi koeajo, jolloin kaukolämpö pidettiin tasaisena matalana ja sähkötehoa nostettiin. Tämä kuitenkaan ei tuottanut selvää tulosta, ja syyksi on epäilty liian nopeaa tehon laskua. Ongelman voisi ratkaista järjestämällä uusi koeajo.