Hoitajien kokemuksia monivammaisen lapsen vanhempien tukemisesta lapsen kuntoustusjakson aikana
Salhoja, Senja (2016)
Salhoja, Senja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719323
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitajien näkemyksiä monivammaisen lapsen vanhempien tukemisesta ja tuen tarpeesta ja kerätä tietoa vanhempien tukemisesta monivammaisen lapsen sairaalajakson aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitajien tietoisuutta vanhempien tukemisen tärkeydestä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää lähi- ja sairaanhoitajaa, jotka hoitivat monivammaisia lapsia. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2016 hoitajien työajalla ja työpaikalla. Haastattelut tapahtuivat kolmessa eri ryhmässä. Haastatteluista saadut tulokset analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysin pohjalla oli Lehdon (2004) väitöskirjan substantiivinen teoria vanhempien osallisuudesta lapsensa hoitoon sairaalassa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hoitajat kokivat vanhemmat tärkeänä, mutta osittain jopa haastavana osana monivammaisen lapsen hoitoa. Vanhempia tuettiin eri tavoin riippuen vanhempien omasta halukkuudesta ja voimavaroista. Hoitajat avasivat keskustelun vanhempien kanssa lapsen fyysisestä toimintakyvystä, mutta yhteistyösuhteen syventyessä hoitohenkilökunnan ja monivammaisen lapsen vanhempien välillä myös vanhempien tukeminen oli silloin laajempaa.
Tulosten tarkastelun yhteydessä havaittiin, että hoitajat toivoivat lisää monivammaisen lapsen vanhempien tukemiseen liittyvää koulutusta. Erityisesti hoitajat kokivat tarvitsevansa mielenterveysongelmaisen tai kriisissä olevan vanhemman kohtaamiseen liittyvää koulutusta. Jatkossa on tärkeää tutkia, miten hoitajat tukevat vanhemman ja lapsen välistä suhdetta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää lähi- ja sairaanhoitajaa, jotka hoitivat monivammaisia lapsia. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2016 hoitajien työajalla ja työpaikalla. Haastattelut tapahtuivat kolmessa eri ryhmässä. Haastatteluista saadut tulokset analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysin pohjalla oli Lehdon (2004) väitöskirjan substantiivinen teoria vanhempien osallisuudesta lapsensa hoitoon sairaalassa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hoitajat kokivat vanhemmat tärkeänä, mutta osittain jopa haastavana osana monivammaisen lapsen hoitoa. Vanhempia tuettiin eri tavoin riippuen vanhempien omasta halukkuudesta ja voimavaroista. Hoitajat avasivat keskustelun vanhempien kanssa lapsen fyysisestä toimintakyvystä, mutta yhteistyösuhteen syventyessä hoitohenkilökunnan ja monivammaisen lapsen vanhempien välillä myös vanhempien tukeminen oli silloin laajempaa.
Tulosten tarkastelun yhteydessä havaittiin, että hoitajat toivoivat lisää monivammaisen lapsen vanhempien tukemiseen liittyvää koulutusta. Erityisesti hoitajat kokivat tarvitsevansa mielenterveysongelmaisen tai kriisissä olevan vanhemman kohtaamiseen liittyvää koulutusta. Jatkossa on tärkeää tutkia, miten hoitajat tukevat vanhemman ja lapsen välistä suhdetta.