Päivittäistavarakaupan taloudellisen tilanteen arvioiminen ja ennustaminen : Case Päivittäistavarakauppa Oy
Oikarinen, Juuso (2016)
Oikarinen, Juuso
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819583
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia päivittäistavarakauppa Oy:n taloudellista tilaa tilikausien 2010-2014 tilinpäätösten perusteella sekä analysoida kohdeyrityksen tulevaisuuden näkymiä tilikausien jälkeen. Tilinpäätösanalyysin mittareina toimivat toiminnan volyymin, kannattavuuden, vakavaraisuuden, maksuvalmiuden sekä tehokkuuden tunnusluvut. Kohdeyritystä verrataan neljään saman toimialan, saman alueen ja saman kokoluokan yritykseen. Kohdeyritykselle ei ole aiemmin tehty kattavaa tilinpäätösanalyysiä, joten aihe on yritykselle merkittävä. Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosassa käsitellään tilinpäätöstä ja sen sisältöä yleisesti. Toinen teoriaosuus keskittyi tilinpäätösanalyysiin, sen käyttäjiin, tavoit-teisiin ja analyysissa käytettyihin talouden mittareihin. Tutkimuksen aineistona käytettävät tilinpäätökset ovat suurimmalta osalta numeraalisia, ja tämän takia tutkimusta voidaan pitää määrällisenä. Tutkimuksessa ei pyritä yleistämään mitään, vaan tuloksia pohditaan kohdeyrityksen näkökulmasta. Tämän tekee tutkimuksesta osaksi laadullisen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kohdetyrityksen taloudellinen tila tarkasteluvuosina oli vakaa ja kannattava. Vakaa ja edelleen kannattava pohja tuo turvaa ja joustovaraa yritykselle myös heikentyvinä taloudellisina kausina. Toiminnan volyymin suhteen, liikevaihdon kehitys on ollut tarkasteluvuosina kumulatiivisesti merkittävästi negatiivinen, mihin yrityksen johdon tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Vähittäiskaupan vuoden 2016 alusta vapautuneet aukioloajat tulevat vaikuttamaan toiminnan volyymiin edelleen negatiivisesti. Lisäksi kohdeyrityksen tulee huomioida pitkällä aikavälillä ikääntyvä X-sukupolvi, eli nuoruuttaan 1980-luvulla elänyt sekä 1980- ja 1990-luvulla aikuistunut sukupolvi, joiden internetin käyttötaito on jo kehittynyttä. Kyseisen sukupolven ikääntyessä jo alkaneen päivittäistavarakaupan verkkokauppa tulee lisääntymään entisestään, mikä vaikuttaa osaltaan myös pienmyymälöiden toiminnan volyymiin negatiivisesti.