Lasten ohjaaminen luonnossa : Opas 4H-järjestön kerhonohjaajille
Kesti, Jenni; Aitto-oja, Aune-Kerttu (2016)
Kesti, Jenni
Aitto-oja, Aune-Kerttu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819654
Tiivistelmä
Projektimme tarkoituksena on edistää 4H-järjestön toimintaa saamalla nuoria mukaan toimintaan, ja luomalla heille konkreettinen työkalu. Pyrimme luomaan innostavan ja motivoivan oppaan nuorille lasten ohjaamisesta luonnossa.
Tavoitteenamme oli luoda opas ajankohtaiseen ja perusteelliseen tietoon perustuen. Oppaan tuli olla selkeä, ymmärrettävä ja siten helposti luettavissa. Halusimme innostaa nuoria toimimaan luonnossa ja hyödyntämään luontotietoutta ja erilaisia ympäristöjä lasten ohjauksessa.
Oppaan luomisen taustalla ovat 4H-järjestön arvot ja periaatteet. Toimintamme perustuu holistiseen ihmiskäsitykseen. Käytimme tuotekehittelyn perustana pääosin Horellin ajatuksia, Dunderfeltin teoriaa lapsen kehitysvaiheista, Arvosen kehittämää Metsämieli-menetelmää sekä kattavasti monipuolisia lähteitä esimerkiksi ympäristökasvatuksesta ja luonnon merkityksestä hyvinvoinnille. Saimme lisäksi paljon hyödyllistä tietoa tuotteen kehittelyyn 4H-yhdistyksen yhteyshenkilöltä sekä sen nuorilta ohjaajilta. Pyysimme tekstin tarkastuksen jälkeen palautetta tuotteesta jo aiemmin mukana olleilta henkilöiltä ja heiltä, jotka eivät olleet aikaisemmin olleet mukana opinnäytetyöprosessissamme.
Saamiemme palautteiden perusteella opas on hyödyllinen ja tukee nuorta ohjaajaa lasten ohjaamisessa. Muokkasimme tuotteen sisältöä palautteiden perusteella tarkoituksenmukaisemmaksi. Jää myöhemmin nähtäväksi, miten tuote otetaan käyttöön ja minkälaisen hyödyn siitä saa käytännössä.
Opinnäytetyöprosessi on innostanut meitä liikkumaan luonnossa ja käyttämään sitä hyödyksi tulevassa työssämme. Luonnossa voi toimia hyvin eri tavoin ja eri-ikäisten kanssa. Opinnäytetyöprosessi on myös opettanut, että luontoon lähteminen on vain asennekysymys. Opimme myös paljon vertaistuesta ja sen merkityksestä työssä. Esimerkiksi 4H-yhdistyksellä olisi jatkossa hyvä järjestää erilaisia ohjaajien tapaamisia ja koulutuksia, joissa nuoret ohjaajat löytäisivät toisensa ja voisivat saada vertaistukea tosiltaan. Jatkokehityksenä olisi hyvä tutkia oppaan hyödyllisyyttä käytännössä, mihin emme opinnäytetyöllämme saaneet vastausta. Olemme kuitenkin luoneet rohkaisevan oppaan ohjaajana toimimiseen ja toivomme, että se saa jatkossa enemmän nuoria kiinnostumaan lasten ohjaamisesta luonnossa.
Tavoitteenamme oli luoda opas ajankohtaiseen ja perusteelliseen tietoon perustuen. Oppaan tuli olla selkeä, ymmärrettävä ja siten helposti luettavissa. Halusimme innostaa nuoria toimimaan luonnossa ja hyödyntämään luontotietoutta ja erilaisia ympäristöjä lasten ohjauksessa.
Oppaan luomisen taustalla ovat 4H-järjestön arvot ja periaatteet. Toimintamme perustuu holistiseen ihmiskäsitykseen. Käytimme tuotekehittelyn perustana pääosin Horellin ajatuksia, Dunderfeltin teoriaa lapsen kehitysvaiheista, Arvosen kehittämää Metsämieli-menetelmää sekä kattavasti monipuolisia lähteitä esimerkiksi ympäristökasvatuksesta ja luonnon merkityksestä hyvinvoinnille. Saimme lisäksi paljon hyödyllistä tietoa tuotteen kehittelyyn 4H-yhdistyksen yhteyshenkilöltä sekä sen nuorilta ohjaajilta. Pyysimme tekstin tarkastuksen jälkeen palautetta tuotteesta jo aiemmin mukana olleilta henkilöiltä ja heiltä, jotka eivät olleet aikaisemmin olleet mukana opinnäytetyöprosessissamme.
Saamiemme palautteiden perusteella opas on hyödyllinen ja tukee nuorta ohjaajaa lasten ohjaamisessa. Muokkasimme tuotteen sisältöä palautteiden perusteella tarkoituksenmukaisemmaksi. Jää myöhemmin nähtäväksi, miten tuote otetaan käyttöön ja minkälaisen hyödyn siitä saa käytännössä.
Opinnäytetyöprosessi on innostanut meitä liikkumaan luonnossa ja käyttämään sitä hyödyksi tulevassa työssämme. Luonnossa voi toimia hyvin eri tavoin ja eri-ikäisten kanssa. Opinnäytetyöprosessi on myös opettanut, että luontoon lähteminen on vain asennekysymys. Opimme myös paljon vertaistuesta ja sen merkityksestä työssä. Esimerkiksi 4H-yhdistyksellä olisi jatkossa hyvä järjestää erilaisia ohjaajien tapaamisia ja koulutuksia, joissa nuoret ohjaajat löytäisivät toisensa ja voisivat saada vertaistukea tosiltaan. Jatkokehityksenä olisi hyvä tutkia oppaan hyödyllisyyttä käytännössä, mihin emme opinnäytetyöllämme saaneet vastausta. Olemme kuitenkin luoneet rohkaisevan oppaan ohjaajana toimimiseen ja toivomme, että se saa jatkossa enemmän nuoria kiinnostumaan lasten ohjaamisesta luonnossa.