Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Dialogisuus soitonopetuksessa

Salo, Senja (2016)

 
Avaa tiedosto
Salo_Senja.pdf (398.3Kt)
Lataukset: 


Salo, Senja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919686
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään dialogisuuden toteutumista soittotunneilla. Tarkoituksena oli selvittää, miten kirjallisuudessa paljon esillä ollut dialogisuus näkyy käytännön tasolla, arjen tilanteissa. Lisäksi tarkastellaan palautteenannon ja oppilaan itsearviontitaitojen yhteyttä dialogisuuteen.

Työssä esitetyt havainnot perustuvat observoimalla kerättyyn aineistoon. Observoitavat soittotunnit olivat pääkaupunkiseudun musiikkiopistoissa pidettyjä klarinettitunteja. Mukana oli kahdeksan opettajaa ja 37 oppilasta, jotka olivat iältään 7–18-vuotiaita.

Luonteva vuorovaikutus ja luottamuksellinen opettaja-oppilas-suhde ovat tärkeitä soiton-opetuksessa ja oppilaan kasvun tukemisessa. Dialogipedagogiikassa ja dialogisuudessa painotetaan aktiivista osallistumista, avoimuutta, sallivuutta ja vastavuoroisuutta. Oppiminen on jatkuva yhteinen tutkimusmatka. Havaintojen perusteella vaikuttaa siltä, että dialogisuus toteutuu soitonopetuksessa myös käytännön tasolla, joskin vaihtelevasti. Monilla soittotunneilla dialogisuus oli selvästi havaittavaa ja välittyi soiton ohella esimerkiksi luon-tevana vuoropuheluna. Toisinaan dialogisuus saattoi ilmetä lähinnä musiikin muodossa, opettajan ja oppilaan jaettuina tunne-elämyksinä. Parhaiten dialogisuutta edistivät rento ja avoin ilmapiiri, opettajan läsnäolo ja aktivoiva ote sekä oppilaan motivoituneisuus ja itseoh-jautuvuus. Kun opettaja ja oppilas eivät syystä tai toisesta olleet samalla aaltopituudella, dialogisuus kärsi. Sitä heikensivät myös oppilaan passiivisuus, opettajan negatiivissävyt-teinen puhe sekä ulkoiset tekijät, esimerkiksi kiire.

Itsearvioinnin esiintyvyydessä ja oppilaiden itseohjautuvuudessa oli jonkin verran eroja. Osa nuorimmistakin lapsista ilmaisi kypsyytensä ja vastuullisuutensa esimerkiksi esittämällä kysymyksiä ja havainnoimalla omaa oppimistaan. Toisaalta joukossa oli oppilaita, joiden oppiminen vaikutti ulkoaohjautuvalta ja jotka kaipasivat opettajaltaan tavallista enemmän tukea ja ohjausta. Itsearviointitaidot ja dialogisuus tuntuivat kulkevan käsi kädessä. Oppi-laan kehittyneet itsearviointitaidot edistivät dialogisuutta ja vastaavasti opettaja monesti hyödynsi dialogisuutta johdatellessa oppilastaan kohti itsearvioinnin maailmaa.

Havainnointimatka auttoi hahmottamaan kuvaa siitä, mitä soittotuntien todellisuus on. Se vahvisti käsitystä vuorovaikutuksen tärkeydestä ja auttoi oivaltamaan, että monesti kyse on varsin pienistä eleistä ja hienovaraisista nyansseista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste