Isä alle 15-vuotiaan lapsen seksuaalikasvattajana : katsaus kirjallisuuteen
Heliö, Aino; Karvinen, Maria; Koivuranta, Sanna (2016)
Heliö, Aino
Karvinen, Maria
Koivuranta, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen tarkastella ja koota yhteen tutkittua tietoa isän antamasta seksuaalikasvatuksesta alle 15-vuotiaalle lapselleen. Tavoite on parantaa isän asemaa lastensa seksuaalikasvattajana ja lapsen saaman kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen laatua. Opinnäytetyössä selvitetään, miten isät konkreettisesti antavat seksuaalikasvatusta alle 15-vuotiaalle lapselleen ja mitkä tekijät isän antamaa seksuaalikasvatusta ohjaavat. Opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen hankekokonaisuutta.
Katsaukseen valikoituneen aineiston tiedonhaku toteutettiin systemaattisesti monipuolisia hakusanoja ja -strategioita käyttäen kotimaisista ja kansainvälisistä viitetietokannoista ja manuaalisen tiedonhaun avulla. Tutkimusaineisto valittiin laadittujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Katsaukseen valikoitunut aineisto koostuu kahdeksasta alkuperäistutkimuksesta ja yhdestä kirjallisuuskatsauksesta. Aineiston sisällönanalyysi toteutettiin induktiivisesti. Aineisto redusoitiin, klusteroitiin ja abstrahoitiin tutkimuskysymyksittäin, ja tuloksista tehtiin yhteenveto ja loppusynteesi.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan isä antaa seksuaalikasvatusta alle 15-vuotiaalle lapselleen jakamalla vastuun puolisonsa kanssa, huomioimalla lapsen yksilönä, välittämällä omia asenteitaan ja tietoa eri aiheista sekä käyttämällä valtaa ja erilaisia vuorovaikutuskeinoja. Isä antaa seksuaalikasvatusta joko aktiivisesti tai passiivisesti. Isän antamaa seksuaalikasvatusta ohjaavat tekijät liittyvät isään itseensä, lapseen ja isä-lapsisuhteeseen sekä puolisoon ja yhteisöön. Johtopäätöksenä voidaan tutkimusaineiston perusteella todeta, että isän rooli seksuaalikasvattajana on erityinen: isät voivat seksuaalikasvattajina tarjota lapsilleen asioita, joihin äidin antama kasvatus ei yksinään kykene. Haasteena isän antamassa seksuaalikasvatuksessa on kasvatusvastuun jakautuminen epätasaisesti vanhempien kesken, jolloin isän rooli jää helposti etäiseksi.
Kotimaisen tutkimustiedon puutteen vuoksi opinnäytetyössä käytetyn aineiston kulttuurikonteksti on vieras, joten tulokset ovat vain osittain hyödynnettävissä suomalaisessa kulttuurikontekstissa. Isän antama seksuaalikasvatus kaipaa lisätutkimusta, ja yhteistyöhankkeita voisi syntyä esimerkiksi neuvolan, kouluterveydenhuollon ja miesasiaa tai yhdenvertaista vanhemmuutta ajavien tahojen kanssa.
Katsaukseen valikoituneen aineiston tiedonhaku toteutettiin systemaattisesti monipuolisia hakusanoja ja -strategioita käyttäen kotimaisista ja kansainvälisistä viitetietokannoista ja manuaalisen tiedonhaun avulla. Tutkimusaineisto valittiin laadittujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Katsaukseen valikoitunut aineisto koostuu kahdeksasta alkuperäistutkimuksesta ja yhdestä kirjallisuuskatsauksesta. Aineiston sisällönanalyysi toteutettiin induktiivisesti. Aineisto redusoitiin, klusteroitiin ja abstrahoitiin tutkimuskysymyksittäin, ja tuloksista tehtiin yhteenveto ja loppusynteesi.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan isä antaa seksuaalikasvatusta alle 15-vuotiaalle lapselleen jakamalla vastuun puolisonsa kanssa, huomioimalla lapsen yksilönä, välittämällä omia asenteitaan ja tietoa eri aiheista sekä käyttämällä valtaa ja erilaisia vuorovaikutuskeinoja. Isä antaa seksuaalikasvatusta joko aktiivisesti tai passiivisesti. Isän antamaa seksuaalikasvatusta ohjaavat tekijät liittyvät isään itseensä, lapseen ja isä-lapsisuhteeseen sekä puolisoon ja yhteisöön. Johtopäätöksenä voidaan tutkimusaineiston perusteella todeta, että isän rooli seksuaalikasvattajana on erityinen: isät voivat seksuaalikasvattajina tarjota lapsilleen asioita, joihin äidin antama kasvatus ei yksinään kykene. Haasteena isän antamassa seksuaalikasvatuksessa on kasvatusvastuun jakautuminen epätasaisesti vanhempien kesken, jolloin isän rooli jää helposti etäiseksi.
Kotimaisen tutkimustiedon puutteen vuoksi opinnäytetyössä käytetyn aineiston kulttuurikonteksti on vieras, joten tulokset ovat vain osittain hyödynnettävissä suomalaisessa kulttuurikontekstissa. Isän antama seksuaalikasvatus kaipaa lisätutkimusta, ja yhteistyöhankkeita voisi syntyä esimerkiksi neuvolan, kouluterveydenhuollon ja miesasiaa tai yhdenvertaista vanhemmuutta ajavien tahojen kanssa.