Tilitoimiston muuttuva toimenkuva ja lisäpalveluiden rooli : Tilitoimisto X
Kalliokoski, Karoliina (2016)
Kalliokoski, Karoliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219928
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä taloushallinnon eri vaiheet pyritään käsittelemään mahdollisimman automaattisesti, jolloin tilitoimistolle jää yhä enemmän aikaa tuottaa erilaisia neuvonta- ja asiantuntijapalveluita. Mahdollisuudet reaaliaikaiseen talouden seurantaan ovat myös muuttaneet taloudellisen informaation roolia sekä tilitoimiston toimenkuvaa. Taloudellisen ohjauksen ja neuvonnan merkitys osana yrityksen liiketoimintaa on korostunut. Tämä tutkimus selvitti tilitoimistoasiakkaiden lisäpalveluiden tarvetta, palvelupakettien tuotteistamismahdollisuuksia sekä tilitoimiston roolia yritysten toiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tilitoimiston tarjoamia asiantuntijapalveluita voidaan kehittää niin, että sekä tilitoimisto että asiakas voisivat hyötyä palveluista parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimusosuudessa haluttiin selvittää, mikä on vastaajien taloushallinnon nykytila, miten tilitoimistopalveluita tällä hetkellä käytetään ja millaisia ovat yritysten lisäpalveluiden tarpeet. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta ja kyselyn pohjalta toteutettuja kvalitatiivisia haastatteluja. Kyselytutkimuksella saatiin vastauksia yhteensä 242 vastausprosentin ollessa 14. Haastattelut suoritettiin neljälle tilitoimistopalveluita käyttävälle yritykselle. Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjät kaipaavat taloudellista tietoa ja neuvontaa, mutta erityisesti pienten yrittäjien ongelmaksi muodostuu tilitoimiston kallis hinnoittelu, joka estää hankkimasta tarvittavaa informaatiota ja lisäpalveluita. Tilitoimistoasiakkaat arvostavat laatua, hyvää suhdetta tilitoimistoon sekä palvelun joustavuutta ja ymmärrettävyyttä. Kaikkia palveluita ei myöskään voida tarjota kaikille, ja toisinaan taloudellisen neuvonnan tarve rajoittuu vain erityistilanteisiin. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että tilitoimistojen tulisi parantaa markkinointiaan, jotta asiakkaat tietäisivät, millaisia palveluita ja kuinka paljon lisäarvoa tilitoimisto kykenee yrityksen toimintaan tuomaan.