Uudelleenluonnin menetelmät : Muotoilutyökalujen johtaminen tuoteanalyysista
Äijö, Anssi (2016)
Äijö, Anssi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219945
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan onnistuneesti merkitystänsä muuttaneita tuotteita ja muotoilumenetelmiä. Työn tavoite on tunnistaa muotoilumenetelmäksi muutettavia ajatusmalleja tuoteanalyysin kautta. Työ alkaa käsitteiden määrittelyllä, viitekehyksen määrittelyllä ja työkalujen esittelyllä. Teoriapohjana tuotteiden merkityksen muutoksesta ja analyysimetodeista käytetään muotoilualan kirjallisuutta. Lähdemateriaalina analyysia varten käytetään tuoteoppaita sekä lehdistö- ja käyttäjäarvioita. Teoriaan on tuotu mukaan tekijän omia mielipiteitä ja näkökulmia.
Kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä analysoidaan seitsemän tuotteen muotoilu, toiminnalisuus ja toimintaympäristö. Tutkimuskohteita olivat Catchbox Pro, Apple iPhone 3G, Ultimate Ears Megaboom, Panono Panono, Go-Pro Hero 4 Black, Irobot Roomba 980 ja Philips HF3520. Tutkimuksen tuloksena tuotteille määriteltiin sarja merkkejä, jotka auttoivat tunnistamaan keinoja joilla tuotteet ovat erottautuneet aikaisemmista tuotesukupolvista.
Johtopäätöksenä esitellään viisi eri menetelmää, joita on mahdollista käyttää ajatustyökaluina tuotesuunnittelussa. Menetelmät nojaavat voimakkaasti käyttäjän, ja tämän toimintaympäristön, onnistuneeseen ja monitahoiseen kartoittamiseen. Käyttäjän ja toimintaympäristön kartoittamisesta annetaan esimerkkimalli käyttäen Patrick Jordanin neljän mielihyvän mallia ja kuvitteellista käyttäjää. Menetelmien sijoittamisesta muotoiluprosessiin annetaan esimerkki kuvitteellista muotoilutoimeksiantoa käyttäen. Työn päätteeksi todetaan työn tavoitteiden täyttyneen osittain, muttei ihanteellisesti, ja arvioidaan lopputulosta sekä käytettyjä menetelmiä.
Kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä analysoidaan seitsemän tuotteen muotoilu, toiminnalisuus ja toimintaympäristö. Tutkimuskohteita olivat Catchbox Pro, Apple iPhone 3G, Ultimate Ears Megaboom, Panono Panono, Go-Pro Hero 4 Black, Irobot Roomba 980 ja Philips HF3520. Tutkimuksen tuloksena tuotteille määriteltiin sarja merkkejä, jotka auttoivat tunnistamaan keinoja joilla tuotteet ovat erottautuneet aikaisemmista tuotesukupolvista.
Johtopäätöksenä esitellään viisi eri menetelmää, joita on mahdollista käyttää ajatustyökaluina tuotesuunnittelussa. Menetelmät nojaavat voimakkaasti käyttäjän, ja tämän toimintaympäristön, onnistuneeseen ja monitahoiseen kartoittamiseen. Käyttäjän ja toimintaympäristön kartoittamisesta annetaan esimerkkimalli käyttäen Patrick Jordanin neljän mielihyvän mallia ja kuvitteellista käyttäjää. Menetelmien sijoittamisesta muotoiluprosessiin annetaan esimerkki kuvitteellista muotoilutoimeksiantoa käyttäen. Työn päätteeksi todetaan työn tavoitteiden täyttyneen osittain, muttei ihanteellisesti, ja arvioidaan lopputulosta sekä käytettyjä menetelmiä.