Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertailuoppiminen osaamisen kehittämisen välineenä

Kokkonen, Henna (2016)

Avaa tiedosto
Kokkonen_Henna.pdf (491.2Kt)
Lataukset: 


Kokkonen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220044
Tiivistelmä
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän radiologian yksikössä käynnistettiin keväällä 2016 osaamisen kehittämisen projekti. Projektin tarkoituksena oli testata vertailuoppimismenetelmää röntgenhoitajien osaamisen kehittämisen välineenä. Tavoitteena oli kehittää yksikön hoitohenkilökunnan osaamista, ottaa käyttöön uusi toimintamalli ja keino osaamisen kehittämiseen sekä uudistaa osaamisen kehittämiseen liittyvää ajattelumallia. Työn lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimusta tehtiin kiinteässä yhteistyössä kehitettävän työyksikön kanssa, tutkija toimi työyhteisössä esimiehenä ja vaikutti kehittämisprojektin johtajana tietoisesti ja avoimesti tutkimuskohteeseen.

Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kokemuksellisen oppimisen ja vertailuoppimisen teorioiden kautta. Kokemuksellisen oppimisen teorian mukaan oppiminen edellyttää kokemusten hankkimista, käsittelyä ja muokkausta. Tässä opinnäytetyössä oppiminen nähdään nimenomaan kokemusten kautta syntyvänä ajattelun ja toiminnan muutoksena. Vertailuoppiminen on osaamisen kehittämisen menetelmä, jossa tavoitteena on oppia hyvistä esimerkeistä, huippuosaamisesta. Vertailuoppimisen keskeinen tavoite on myös rohkaista työntekijöitä jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen omaksumalla uudenlainen ajattelumalli oman toiminnan tarkasteluun ja osaamisen kehittämiseen. Seitsemän vaiheisen menetelmän ovat kehittäneet Karlöf, Lundgren & Edenfeldt Froment (2003).

Osaamisen kehittämisen projekti saatiin työyhteisössä päätökseen vuoden 2016 lopussa. Projektin tuloksena tuotettiin toimintasuunnitelma neljän eri kehittämisalueen parantamiseksi, jonka toteuttaminen tulee jatkumaan vielä projektin päättymisen jälkeen. Projekti arvioitiin haasteista huolimatta onnistuneeksi ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Vertailuoppimismenetelmä soveltui osaamisen kehittämiseen kyseisessä kontekstissa. Jatkotutkimusta tarvitaan vertailuoppimismenetelmän soveltuvuudesta erilaisiin toimintaympäristöihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste