Kuopion markkinointi kotimaisille kokous-ja konferenssijärjestäjille : case: Kuopio Convention Bureau -selvityshanke
Tossavainen, Siiri; Pulkkinen, Marika (2016)
Tossavainen, Siiri
Pulkkinen, Marika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kuopion markkinointi kotimaisille kokous- ja konferenssijärjestäjille. Opinnäytetyönä toteutettiin markkinointisuunnitelma Kuopio Convention Bureau -selvityshankkeelle. Työn toimeksiantaja oli Kuopion kaupunki. Tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma, jota Kuopio Convention Bureau voi hyödyntää toiminnan alkaessa. Opinnäytetyö tehtiin, koska uuden yrityksen on tärkeä suunnitella markkinointia etukäteen ja ottaa selvää markkinoista, kilpailijoista ja kohderyhmistä. Toimeksiantaja halusi, että markkinointisuunnitelma oli valmis ennen kumppaniyritysten sopimuksien allekirjoittamista. Tämän vuoksi toimeksiantaja pyysi, että markkinointisuunnitelma olisi valmis kesäkuun 2016 loppuun mennessä, jotta suunnitelma olisi pohjana syksyn aikana tehdyissä markkinoin-titoimenpiteissä. Tarkoituksena oli selvittää teemahaastatteluiden avulla Kuopio-Tahko alueen yritysten mielipiteitä sen hetkisestä alueen kokousmatkailun tilanteesta. Tällä opinnäytetyöllä haluttiin löytää ratkaisu siihen, kuinka ko-kous- ja konferenssijärjestäjäasiakkaita saataisiin lisää Kuopio-Tahko alueelle.
Aineisto kerättiin tämän opinnäytetyön teorian ja teemahaastatteluiden pohjalta sekä toimeksiantajan aineistoista. Työssä vertailtiin Kuopio-Tahko alueen konferenssimatkailua muihin Suomen suurimpiin konferenssikaupunkeihin. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus ja puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Kuopio-Tahko alueella on potentiaalia kasvattaa kokousmatkailua, mutta siihen vaaditaan enemmän yhteistyötä alueen yritysten välille. Merkittävin tulos markkinointiin liittyen oli se, että kokous- ja konferenssijärjestäjille mark-kinoidessa toimivin keino on face-to-face markkinointi sekä suhteiden luominen.
Lopputuloksena saatiin aikaan käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma, joka vastasi toimeksiantajamme toimeksi-antoa. Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty Kuopio Convention Bureuan markkinoinnissa heinäkuusta 2016 alkaen.
Aineisto kerättiin tämän opinnäytetyön teorian ja teemahaastatteluiden pohjalta sekä toimeksiantajan aineistoista. Työssä vertailtiin Kuopio-Tahko alueen konferenssimatkailua muihin Suomen suurimpiin konferenssikaupunkeihin. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus ja puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Kuopio-Tahko alueella on potentiaalia kasvattaa kokousmatkailua, mutta siihen vaaditaan enemmän yhteistyötä alueen yritysten välille. Merkittävin tulos markkinointiin liittyen oli se, että kokous- ja konferenssijärjestäjille mark-kinoidessa toimivin keino on face-to-face markkinointi sekä suhteiden luominen.
Lopputuloksena saatiin aikaan käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma, joka vastasi toimeksiantajamme toimeksi-antoa. Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty Kuopio Convention Bureuan markkinoinnissa heinäkuusta 2016 alkaen.