dc.contributor.author | Niemelä, Kati | - |
dc.date.accessioned | 2016-12-16T11:32:11Z | |
dc.date.available | 2016-12-16T11:32:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016121620730 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/120827 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa parhaimmat ja tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot näkyvyyden ja tunnettuuden parantamiseksi pk-yrittäjien keskuudessa ja uusien asiakkaiden hankkimiseksi sekä selvittää, millaista lisäarvoa tilitoimistolla on tarjota kilpailijoihinsa verrattuna ja kuinka markkinointiviestintä tulisi integroidusti toteuttaa, jotta sen osa-alueet tukisivat toisiaan mahdollisimman efektiivisesti ja kustannustehokkaasti ja se olisi hoidettavissa pienten resurssien puitteissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta, jotka täydensivät toisiaan eri näkökulmista. Laadullisena menetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, johon haasteltiin toimeksiantajayrityksen omistaman tahon johtoryhmän jäsentä ja yrityksen kolmea työntekijää. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin internetkyselyä, joka lähetettiin toimeksiantajan markkina-alueen yrityksille ja y-tunnuksen omaaville.
Tutkimustulosten mukaan yritys on markkinoinut lähinnä puskaradioperiaatteella eikä sillä ole varsinaista markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Tuloksista ilmeni myös, että yritys on tunnettu maa- ja metsä-talousyrittäjien keskuudessa, mutta tunnettuus tilitoimistona on olematon johtuen mm. hakukonemarkkinoinnin ja -optimoinnin puutteesta sekä yrityksen harhaanjohtavasta nimestä. Tutkimustulosten mu-kaan tietoa yrityksistä etsitään ensisijaisesti nimenomaan internetin hakutoiminnolla ja yrityksen omilta verkkosivuilta.
Tutkimus osoitti, että digitaalisista viestintäkeinoista sosiaalinen media, sähköposti ja hakukonemarkkinointi ovat kustannustehokkaimmat ja hoidettavissa pienten resurssien puitteissa, ja ne voidaan mahdollisuuksien ja budjetin mukaan yhdistää edullisiin, perinteisiin markkinointiviestinnän keinoihin (ilmais-lehdet, henkilökohtainen soitto ja esitteet) tehokkaan markkinointiviestinnän tuottamiseksi. Tutkimustulosten perusteella yritykselle luotiin vuodelle 2017 valmis markkinointiviestintäsuunnitelma ja markki-nointiviestinnän aikajana helpottamaan viestinnän ajoittamista.
Tutkimuksesta on todellista hyötyä toimeksiantajalle, sillä tuloksia voidaan hyödyntää vuoden 2017 markkinointiviestinnässä ja myöhemmin tulevaisuudessa. Lisäksi konkreettisten toimenpide-ehdotusten ja suositusten pohjalta yritys voi kasvattaa näkyvyyttään ja tunnettuuttaan hankkiakseen uusia asiakkaita B2B-markkinoilta. | fi |
dc.description.abstract | This bachelor’s thesis examined the best and the most effective methods for marketing communications to increase visibility and awareness and acquiring new customers in the b-to-b market. The aim was also to figure out what added value the accounting company can offer compared to its competitors. In addition, the aim was to examine how marketing communications can be integrated so that resources can be used as time and cost-efficiently as possible.
This study used a mixed-methods approach to enhance the insight gathered through many methods. The qualitative portion includes interviews with three employees at the accounting company and the chairman of the government which owns the accounting company. The quantitative portion focused on results from an internet survey which was targeted at the same area where the employer operates and which was sent to b-to-b corporations and persons who had a business identity code.
The results revealed that the accounting company has marketed most successfully via word-of-mouth and it does not have a proper marketing communications plan. The results also revealed that the accounting company is well-known among entrepreneurs in the agriculture and forestry industry. However, its awareness is non-existent among other entrepreneurs in the b-to-b market because of the lack of marketing targeted at online search engine machine marketing, search engine optimizing, the frequency of unrelated results and the accounting company’s misleading name. The results also revealed that information about corporations is primarily searched via search engines and corporate websites.
The research showed that social media, e-mail and search engine marketing in digital marketing communications are the most cost-effective ways and require little resources. If the budget and resources allow these methods of digital marketing then communication strategies can be an integration between these inexpensive methods and traditional marketing communications, such as newspapers, personal sales and brochures, to produce the most effective marketing communications. Based on the research results, a marketing communications plan for the year 2017 was created for the employer. In addition, a timeline for marketing communications was created to help the timing of communications.
The study and its results will be a tangible benefit because its results can be used in planning the marketing communications in the year 2017 and later on in the future. Furthermore, with concrete suggestions and recommendations the employer can both increase its visibility and awareness and acquire new customers in the b-to-b market. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Markkinointiviestintäsuunnitelma tunnettuuden lisäämiseksi ja uusien asiakkaiden hankkimiseksi : case Tilitoimisto X | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2080 | - |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | markkinointiviestintä | - |
dc.subject.keyword | markkinointiviestinnän suunnittelu | - |
dc.subject.keyword | digitaalinen markkinointi | - |
dc.subject.keyword | integroitu markki-nointiviestintä | - |
dc.subject.keyword | hakukonemarkkinointi | - |
dc.subject.keyword | B2B-markkinointi | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | - |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | - |