Rumpusovituksen tekeminen popkappaleeseen
Kiiski, Juhana (2016)
Kiiski, Juhana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820922
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää miten popkappaleen rumpusovitus rakentuu ja miten luoda paras mahdollinen rumpusovitus. Käytän esimerkkinä kahta Tilhet, Pajut ja Muut – yhtyeen kappaletta tutkiakseni käytännössä sovittamisprosessia sekä siihen liittyviä tekijöitä. Liitteenä löytyy molemmista kappaleista kolme demoa sovitusprosessin eri vaiheista.
Tutkin työssäni myös sovittamista ja sitä miten tuottaja ja yhtyeen muut jäsenet vaikuttaa rumpusovituksen tekemiseen.
Tuloksena nousi esille kolme selkeää asiaa. Rumpusovituksen tulee olla yksinkertainen, sen pitää jättää tilaa ja sen pitää tukea kappaletta. Kappale itsessään pitää sisällään idean rumpujen osuudelle. Kappaleen rytmiikkaa ja rakennetta pitää kuunnella tarkoin ja tarttua sen tarjoamiin motiiveihin. Rumpali, sovittaja tai tuottaja luo rumpusovituksen aiemman popmusiikin tuntemuksensa pohjalta. Rumpali itse vaikuttaa lopulta vain jonkin verran siihen millainen kappaleen rumpusovituksesta tulee. Kappaleen säveltäjällä ja mukana olevalla tuottajalla on lopputuloksen suhteen suurin sanavalta. Tilhet, pajut ja muut –yhtyeen kappaleita analysoidessani huomasin, että itselläni on usein tapana soittaa liikaa, enkä muista rumpalina jättää tarpeeksi tilaa kappaleisiin.
Analysoitaviin kappaleisiin saatiin tuotettua kappaleita parhaiten tukevat rumpusovitukset, jotka jättivät tilaa ja olivat tarpeeksi yksinkertaisia.
Toivon, että työstäni on apua muille popmusiikin parissa työskenteleville rumpaleille, tuottajille sekä sovittajille.
Tutkin työssäni myös sovittamista ja sitä miten tuottaja ja yhtyeen muut jäsenet vaikuttaa rumpusovituksen tekemiseen.
Tuloksena nousi esille kolme selkeää asiaa. Rumpusovituksen tulee olla yksinkertainen, sen pitää jättää tilaa ja sen pitää tukea kappaletta. Kappale itsessään pitää sisällään idean rumpujen osuudelle. Kappaleen rytmiikkaa ja rakennetta pitää kuunnella tarkoin ja tarttua sen tarjoamiin motiiveihin. Rumpali, sovittaja tai tuottaja luo rumpusovituksen aiemman popmusiikin tuntemuksensa pohjalta. Rumpali itse vaikuttaa lopulta vain jonkin verran siihen millainen kappaleen rumpusovituksesta tulee. Kappaleen säveltäjällä ja mukana olevalla tuottajalla on lopputuloksen suhteen suurin sanavalta. Tilhet, pajut ja muut –yhtyeen kappaleita analysoidessani huomasin, että itselläni on usein tapana soittaa liikaa, enkä muista rumpalina jättää tarpeeksi tilaa kappaleisiin.
Analysoitaviin kappaleisiin saatiin tuotettua kappaleita parhaiten tukevat rumpusovitukset, jotka jättivät tilaa ja olivat tarpeeksi yksinkertaisia.
Toivon, että työstäni on apua muille popmusiikin parissa työskenteleville rumpaleille, tuottajille sekä sovittajille.