Ultraäänihoitajan erikoistumisopinnot : koulutuksen merkitys asiantuntijuuden kehittymiseen
Blomqvist, Päivi; Pulkkinen, Liisa (2008)
Blomqvist, Päivi
Pulkkinen, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811244111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811244111
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu yhteiskunnan muuttuessa yhä kiihtyvällä vauhdilla. Tämä muutos vaatii työelämään osallistuvia pysymään muutoksessa mukana ja aktiivisesti vaikuttamaan oman sekä työyhteisönsä asiantuntijuuden kehittämiseen. Työelämän haasteet ja osaamisvaatimukset laajenevat ja syventyvät. Kansallisessa terveysprojektissa selvitetään keinoja terveydenhuoltopalvelujen turvaamiseksi myös tulevaisuudessa. Terveydenhuollossa on nähty tarpeelliseksi uudistaa tehtäväkuvia ja tehdä tehtäväsiirtoja eri ammattiryhmien välillä. Ultraäänitutkimukset ovat yksi tehtäväalue, jossa tehtäviä on siirretty lääkäreiltä hoitajille. Tehtäväsiirrot edellyttävät riittävää ammatillista osaamista. Ultraäänihoitajille on järjestetty ammatillisia erikoistumisopintoja Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiassa vuodesta 2003. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erikoistumisopintojen merkitystä asiantuntijuuden kehittymiseen.
Tutkimus tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmalle ja sitä voidaan hyödyntää suunniteltaessa tulevia erikoistumisopintoja. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto koottiin teemarunkoon perustuvilla haastatteluilla touko- ja syyskuussa 2008. Tiedonantajat (n=5) olivat Stadiassa ultraäänihoitajan erikoistumisopinnot vuosina 2003–2008 suorittaneita. He kaikki tekivät myös työtä ultraäänihoitajina. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin tekstiksi. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan ultraäänihoitajan erikoistumisopintojen suorittamisella oli merkitystä sekä opiskelleille itselleen että heidän työyhteisöilleen. Erikoistumisopinnot tukivat asiantuntijuuden kehittymistä integroimalla teoreettisen tiedon ja käytännön taidon. Opinnot olivat motivoineet jatkuvaan itsensä ja työn kehittämiseen. Opinnot suorittaneet olivat saaneet uudenlaisen asiantuntijaroolin työpaikallaan. Työssä viihtyminen oli parantunut. Positiivisten vaikutusten näkyminen opinnot suorittaneissa oli innostanut myös muita työyhteisön jäseniä hankkimaan täydennyskoulutusta. Koulutettujen osoitettua osaamisensa suhtautuminen ultraäänihoitajatoimintaan oli muuttunut positiivisemmaksi. Ultraäänihoitajakoulutukselle oli työelämälähtöinen tarve ja työnantaja oli tukemassa opiskelijoita. Työyhteisöissä oli laadittu tehtäväsiirtojen edellyttämiä pelisääntöjä. Erikoisosaaminen mahdollistaa työnjaon kehittämisen ja tehtäväsiirrot sekä lisää työyhteisön toiminnan joustavuutta ja parantaa palvelujen saatavuutta.
Tutkimus tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmalle ja sitä voidaan hyödyntää suunniteltaessa tulevia erikoistumisopintoja. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto koottiin teemarunkoon perustuvilla haastatteluilla touko- ja syyskuussa 2008. Tiedonantajat (n=5) olivat Stadiassa ultraäänihoitajan erikoistumisopinnot vuosina 2003–2008 suorittaneita. He kaikki tekivät myös työtä ultraäänihoitajina. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin tekstiksi. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan ultraäänihoitajan erikoistumisopintojen suorittamisella oli merkitystä sekä opiskelleille itselleen että heidän työyhteisöilleen. Erikoistumisopinnot tukivat asiantuntijuuden kehittymistä integroimalla teoreettisen tiedon ja käytännön taidon. Opinnot olivat motivoineet jatkuvaan itsensä ja työn kehittämiseen. Opinnot suorittaneet olivat saaneet uudenlaisen asiantuntijaroolin työpaikallaan. Työssä viihtyminen oli parantunut. Positiivisten vaikutusten näkyminen opinnot suorittaneissa oli innostanut myös muita työyhteisön jäseniä hankkimaan täydennyskoulutusta. Koulutettujen osoitettua osaamisensa suhtautuminen ultraäänihoitajatoimintaan oli muuttunut positiivisemmaksi. Ultraäänihoitajakoulutukselle oli työelämälähtöinen tarve ja työnantaja oli tukemassa opiskelijoita. Työyhteisöissä oli laadittu tehtäväsiirtojen edellyttämiä pelisääntöjä. Erikoisosaaminen mahdollistaa työnjaon kehittämisen ja tehtäväsiirrot sekä lisää työyhteisön toiminnan joustavuutta ja parantaa palvelujen saatavuutta.