Toiminnan, suoriutumisen ja ympäristön reflektointityökalu : työ- ja toimintakyvyn itsearvioinnin kehittäminen Työste-hankkeessa
Harmaala, Kaisa (2016)
Harmaala, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, minkälaisesta työ- ja toimintakyvyn itsearvioinnista Työste-hankkeeseen osallistuvat työtä vailla olevat hyötyisivät. Lisäksi selvitettiin, minkälaisella itsearviointityökalulla he voisivat itseohjautuvasti arvioida omaa työ- ja toimintakykyään. Työste eli työelämän ulkopuolella olevien työelämävalmiuksien ja työllistymisedellytysten edistäminen siltaustoiminnan avulla -hanke on Metropolia Ammattikorkeakoulun ja sen yhteistyökumppaneiden kaksivuotinen (2015–2017) kehittämishanke, jonka tavoitteena on tukea työtä vailla olevien työ- ja toimintakykyä paikallisen yhteistoiminnan avulla. Työste-hanke toteutetaan Helsingin Myllypurossa.
Kehittämisen teoreettiseksi malliksi valittiin toimintaterapian The Person–Environment–Occupation–Performance (PEOP) -malli. Mallin mukaan toiminnallinen suoriutuminen johtaa osallistumiseen ja hyvinvointiin silloin, kun yksilö ja ympäristö kohtaavat siten, että ne yhdessä tukevat optimaalisesti yksilön sitoutumista hänelle tärkeään toimintaan. Kehittäminen on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin mukaisesti ja se hyödyntää konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa. Kehittämisaineisto koostuu sekä teoreettisesta kirjallisuudesta että fasilitoidun työpajan tuottamasta käytännön aineistosta, jotka on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Kehittämisen tuloksena todettiin tarve työkalulle, jonka avulla yksilö voisi reflektoida toiminnallisia tilanteita, niissä suoriutumistaan sekä suoriutumiseen vaikuttavia ympäristötekijöitä. Aineiston analyysin tuloksena syntyi viitekehys reflektiotyökalulle sekä alustava prototyyppi työkalun tavoitteista ja rakenteesta. Viitekehyksen viisi teemaa ovat 1) elämänhallinta, 2) merkitykselliseen toimintaan sitoutuminen ja hyvinvointi, 3) toimintaan motivoituminen, 4) toiminnan kontekstuaaliset tekijät ja 5) yhteenkuuluvuus.
Opinnäytetyössä löydettiin uusi tapa ajatella työ- ja toimintakyvyn arviointia, jossa pääroolissa on ihminen itse oman elämänsä ohjaajana. Työkalun kehittäminen jatkuu ja sen jalostaminen digitaliseen muotoon on jo aloitettu. Tavoitteena on, että työkalun ensimmäisen mobiilisovelluksen testaukset alkavat keväällä 2017.
Kehittämisen teoreettiseksi malliksi valittiin toimintaterapian The Person–Environment–Occupation–Performance (PEOP) -malli. Mallin mukaan toiminnallinen suoriutuminen johtaa osallistumiseen ja hyvinvointiin silloin, kun yksilö ja ympäristö kohtaavat siten, että ne yhdessä tukevat optimaalisesti yksilön sitoutumista hänelle tärkeään toimintaan. Kehittäminen on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin mukaisesti ja se hyödyntää konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa. Kehittämisaineisto koostuu sekä teoreettisesta kirjallisuudesta että fasilitoidun työpajan tuottamasta käytännön aineistosta, jotka on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Kehittämisen tuloksena todettiin tarve työkalulle, jonka avulla yksilö voisi reflektoida toiminnallisia tilanteita, niissä suoriutumistaan sekä suoriutumiseen vaikuttavia ympäristötekijöitä. Aineiston analyysin tuloksena syntyi viitekehys reflektiotyökalulle sekä alustava prototyyppi työkalun tavoitteista ja rakenteesta. Viitekehyksen viisi teemaa ovat 1) elämänhallinta, 2) merkitykselliseen toimintaan sitoutuminen ja hyvinvointi, 3) toimintaan motivoituminen, 4) toiminnan kontekstuaaliset tekijät ja 5) yhteenkuuluvuus.
Opinnäytetyössä löydettiin uusi tapa ajatella työ- ja toimintakyvyn arviointia, jossa pääroolissa on ihminen itse oman elämänsä ohjaajana. Työkalun kehittäminen jatkuu ja sen jalostaminen digitaliseen muotoon on jo aloitettu. Tavoitteena on, että työkalun ensimmäisen mobiilisovelluksen testaukset alkavat keväällä 2017.