Kirkas Koulumieli : Lasten osallisuutta tukemassa ehkäisevän päihdetyön näkökulmasta
Juvani, Elisa; Arontie, Sanna (2016)
Juvani, Elisa
Arontie, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021239
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme kehitimme kuudesluokkalaisille suunnatun ehkäisevän päihdetyön toiminnallisen kokonaisuuden, joka koostui kahdesta oppitunnista. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Kaakkurin yhtenäiskoulu. Yhteistyömme käynnistyi ensimmäisestä yhteydenotosta lokakuussa 2015, jolloin Kaakkurin yhtenäiskoulu kiinnostui opinnäytetyöstämme. Oppituntien sisällöt suunnittelimme niin, että ne vastasivat toimeksiantajamme toiveita ja tarpeita.
Kirkas koulumieli -hankkeen kehittämistavoitteena oli vahvistaa Kaakkurin yhtenäiskoulun ehkäisevää päihdetyötä kouluyhteisön näkökulmasta. Hankkeen välitön tavoite oli tuottaa Kaakkurin koululle osallisuuteen tukeva tapa toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä lasten kanssa.
Järjestimme kaksi 60 minuutin toiminnallista oppituntia huhtikuussa 2016 yhdelle Kaakkurin 6. luokalle. Ensimmäisen oppitunnin päätavoitteena meillä oli oppilaiden osallisuuteen tukeminen. Oppitunnin lopuksi oppilaat saivat kotitehtävän, joka koostui kuudesta kysymyksestä. Kysymysten avulla halusimme selvittää oppilaiden ajatuksia päihteistä, ja kotitehtävän tarkoituksena oli myös kerätä tietoa vanhemmille tehtävää yhteenvetoa varten. Toisen oppitunnin päätavoitteena oli aktivoida oppilaita miettimään päihteettömän nuoruuden hyötyjä ja vahvistaa heidän uskallustaan kieltäytyä päihteistä. Tunnin päätteeksi annoimme oppilaille ja opettajalle palautelomakkeet. Oppilaiden palautteiden mukaan lähes jokainen vaikutti ymmärtävän päihteettömän nuoruuden hyödyt, suurin osa oppilaista oppi jotain uutta, ja osa oppi uusia keinoja kieltäytyä päihteistä. Kaikki oppilaat pitivät tärkeänä sitä, että kotona puhutaan avoimesti päihteistä ja niiden vaaroista. Opettajan palautteesta välittyi tyytyväisyys oppituntiemme sisältöihin ja hankkeemme ajankohtaisuuteen. Oppituntien sisällöistä kokosimme yhteenvedon vanhemmille, jonka luokan opettaja lähetti heille koulun hallinto-ohjelma Wilman kautta. Yhteenvedon lopussa pyysimme vanhemmilta palautetta esittä-miimme kysymyksiin sähköpostitse. Vanhempien osallistuminen palautteenantoon jäi kuitenkin vä-häiseksi, sillä saimme vain yhden vastauksen. Vaikutteita hankkeeseemme otimme muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Sex, drugs & …muita tärkeitä asioita nuorille –materiaalista, ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n opetusmateriaalista Smokefree-rastirata, Ånni-hankkeesta sekä Suomen Punaisen Ristin toimintamateriaalista En käytä -tukipaketti nuorten parissa työskenteleville.
Kehittämämme toimintamalli luo hyvän pohjan kuudesluokkalaisten ehkäisevälle päihdetyölle. Toi-mintamalli jäi Kaakkurin koululle ja koulu voi halutessaan ottaa sen käyttöön. Jatkossa lisävaikuttuvuutta saataisiin sillä, että toimintamalli vakiintuisi Kaakkurin yhtenäiskoulun kuudesluokkalaisten opetukseen niin, että oppitunnit pidettäisiin kaikille kuudesluokkalaisille.
Kirkas koulumieli -hankkeen kehittämistavoitteena oli vahvistaa Kaakkurin yhtenäiskoulun ehkäisevää päihdetyötä kouluyhteisön näkökulmasta. Hankkeen välitön tavoite oli tuottaa Kaakkurin koululle osallisuuteen tukeva tapa toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä lasten kanssa.
Järjestimme kaksi 60 minuutin toiminnallista oppituntia huhtikuussa 2016 yhdelle Kaakkurin 6. luokalle. Ensimmäisen oppitunnin päätavoitteena meillä oli oppilaiden osallisuuteen tukeminen. Oppitunnin lopuksi oppilaat saivat kotitehtävän, joka koostui kuudesta kysymyksestä. Kysymysten avulla halusimme selvittää oppilaiden ajatuksia päihteistä, ja kotitehtävän tarkoituksena oli myös kerätä tietoa vanhemmille tehtävää yhteenvetoa varten. Toisen oppitunnin päätavoitteena oli aktivoida oppilaita miettimään päihteettömän nuoruuden hyötyjä ja vahvistaa heidän uskallustaan kieltäytyä päihteistä. Tunnin päätteeksi annoimme oppilaille ja opettajalle palautelomakkeet. Oppilaiden palautteiden mukaan lähes jokainen vaikutti ymmärtävän päihteettömän nuoruuden hyödyt, suurin osa oppilaista oppi jotain uutta, ja osa oppi uusia keinoja kieltäytyä päihteistä. Kaikki oppilaat pitivät tärkeänä sitä, että kotona puhutaan avoimesti päihteistä ja niiden vaaroista. Opettajan palautteesta välittyi tyytyväisyys oppituntiemme sisältöihin ja hankkeemme ajankohtaisuuteen. Oppituntien sisällöistä kokosimme yhteenvedon vanhemmille, jonka luokan opettaja lähetti heille koulun hallinto-ohjelma Wilman kautta. Yhteenvedon lopussa pyysimme vanhemmilta palautetta esittä-miimme kysymyksiin sähköpostitse. Vanhempien osallistuminen palautteenantoon jäi kuitenkin vä-häiseksi, sillä saimme vain yhden vastauksen. Vaikutteita hankkeeseemme otimme muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Sex, drugs & …muita tärkeitä asioita nuorille –materiaalista, ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n opetusmateriaalista Smokefree-rastirata, Ånni-hankkeesta sekä Suomen Punaisen Ristin toimintamateriaalista En käytä -tukipaketti nuorten parissa työskenteleville.
Kehittämämme toimintamalli luo hyvän pohjan kuudesluokkalaisten ehkäisevälle päihdetyölle. Toi-mintamalli jäi Kaakkurin koululle ja koulu voi halutessaan ottaa sen käyttöön. Jatkossa lisävaikuttuvuutta saataisiin sillä, että toimintamalli vakiintuisi Kaakkurin yhtenäiskoulun kuudesluokkalaisten opetukseen niin, että oppitunnit pidettäisiin kaikille kuudesluokkalaisille.