Opiskelijalähtöisiä oppimisympäristöjä lähihoitajaopiskelijoiden yksilöllisten ja työelämälähtöisten opintopolkujen laatimiseen
Rantala, Ulla (2016)
Rantala, Ulla
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021275
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Ylempi AMK-tutkinto, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Ulla Rantala
Opiskelijalähtöisiä oppimisympäristöjä lähihoitajaopiskelijoiden yksilöllisten ja työelämälähtöisten opintopolkujen laatimiseen Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä, Oulaisten ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan yksikössä
Työn ohjaajat: yliopettaja Liisa Kiviniemi,
yliopettaja Kirsi Koivunen
syksy 2016 Sivumäärä: 60+ 4 liitteet
Kehittämistyö laadittiin ammatillisen koulutuksen reformin innostamana. Reformi edellyttää koulutuksen järjestäjältä uudenlaista lähestymistapaa ja menetelmiä opetuksen järjestämiseen yhteistyössä työelämän kanssa. Työn tilaajana on koulutusjohtaja Eija Toivanen, Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän Oulaisten ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan yksiköstä, jossa järjestetään lähihoitajakoulutusta. Tavoitteena on saada sosiaali- ja terveysalan opetusalan henkilöstön käyttöön uusia välineitä oppimisympäristöjen ja lähihoitajaopiskelijoiden opintopolkujen laatimiseen opiskelija- ja työelämälähtöisesti. Tavoitteena on saada palvelumuotoilun Blueprint-mallista muutosjohtamisen menetelmä ja tuottaa mielekkäitä oppimispolkuja lähihoitajaopiskelijoille heidän koulutuksensa tehostamiseksi ja opintojen keskeytymisen ehkäisemiseksi. Opiskelijat, opetusalan ja työelämän edustajat hyvinvointikeskus Taukokankaalta osallistuivat kehittämistyöhön.
Menetelminä on käytetty palvelumuotoilun Blueprint-mallia CoCoToolkit-välineillä sekä eri tavoin toteutettuja haastatteluja. Kehittämistyön tulokset osoittavat opiskelijalähtöisesti oppimisympäristöjen ja opintopolkujen uudistamistarpeita, Blueprint-malli toimii muutosjohtamisen työvälineenä ja työelämä on valmis riittävin uudistukseen, kun roolit ja vastuunjako selvitetään työelämän ja opetusalan edustajien kesken. Pitkän aikavälin tulokset, opintojen mielekkyys ja opintojen keskeytymisen ehkäisy, jäävät tulevaisuuteen arvioitaviksi. Menetelmiä voidaan soveltaa ammatillisen koulutuksen uudelleenjärjestelyissä koulutusaloista riippumatta, ne ovat nopeakäyttöisiä ja toimivia. Jatkotutkimuksena tulisi tutkia ja kehittää mm. opetusalan edustajien ja opiskelijoiden hyvinvointia muutoksessa, ja mm. yhteistä täydennyskoulutusta
Keskeiset asiasanat: ammatillisen koulutuksen reformi, lähihoitajakoulutus, muutosjohtaminen, palvelumuotoilun sovellus, oppimisympäristöt, yksilölliset opintopolut
Oulun ammattikorkeakoulu
Ylempi AMK-tutkinto, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Ulla Rantala
Opiskelijalähtöisiä oppimisympäristöjä lähihoitajaopiskelijoiden yksilöllisten ja työelämälähtöisten opintopolkujen laatimiseen Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä, Oulaisten ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan yksikössä
Työn ohjaajat: yliopettaja Liisa Kiviniemi,
yliopettaja Kirsi Koivunen
syksy 2016 Sivumäärä: 60+ 4 liitteet
Kehittämistyö laadittiin ammatillisen koulutuksen reformin innostamana. Reformi edellyttää koulutuksen järjestäjältä uudenlaista lähestymistapaa ja menetelmiä opetuksen järjestämiseen yhteistyössä työelämän kanssa. Työn tilaajana on koulutusjohtaja Eija Toivanen, Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän Oulaisten ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan yksiköstä, jossa järjestetään lähihoitajakoulutusta. Tavoitteena on saada sosiaali- ja terveysalan opetusalan henkilöstön käyttöön uusia välineitä oppimisympäristöjen ja lähihoitajaopiskelijoiden opintopolkujen laatimiseen opiskelija- ja työelämälähtöisesti. Tavoitteena on saada palvelumuotoilun Blueprint-mallista muutosjohtamisen menetelmä ja tuottaa mielekkäitä oppimispolkuja lähihoitajaopiskelijoille heidän koulutuksensa tehostamiseksi ja opintojen keskeytymisen ehkäisemiseksi. Opiskelijat, opetusalan ja työelämän edustajat hyvinvointikeskus Taukokankaalta osallistuivat kehittämistyöhön.
Menetelminä on käytetty palvelumuotoilun Blueprint-mallia CoCoToolkit-välineillä sekä eri tavoin toteutettuja haastatteluja. Kehittämistyön tulokset osoittavat opiskelijalähtöisesti oppimisympäristöjen ja opintopolkujen uudistamistarpeita, Blueprint-malli toimii muutosjohtamisen työvälineenä ja työelämä on valmis riittävin uudistukseen, kun roolit ja vastuunjako selvitetään työelämän ja opetusalan edustajien kesken. Pitkän aikavälin tulokset, opintojen mielekkyys ja opintojen keskeytymisen ehkäisy, jäävät tulevaisuuteen arvioitaviksi. Menetelmiä voidaan soveltaa ammatillisen koulutuksen uudelleenjärjestelyissä koulutusaloista riippumatta, ne ovat nopeakäyttöisiä ja toimivia. Jatkotutkimuksena tulisi tutkia ja kehittää mm. opetusalan edustajien ja opiskelijoiden hyvinvointia muutoksessa, ja mm. yhteistä täydennyskoulutusta
Keskeiset asiasanat: ammatillisen koulutuksen reformi, lähihoitajakoulutus, muutosjohtaminen, palvelumuotoilun sovellus, oppimisympäristöt, yksilölliset opintopolut