Tulotarkastus
Omenainen, Kimmo (2010)
Omenainen, Kimmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003085489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003085489
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty Autotalo Laakkonen Oy:n Hyvinkään korjaamolle. Tässä työssä esitellään Hyvinkään korjaamolle toteutettu tulotarkastuskokeilu Volkswagen-merkkisiin henkilöautoihin ja kyseisen kokeilun tulokset. Automerkki Ford otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön huollon organisaatiossa erityisen esitarkastuksen, jossa huoltoneuvoja tarkasti huollettavan auton yhdessä asiakkaan kanssa ennen huoltoa. Tänä päivänä Ford ei enää käytä tätä esitarkastusta Suomessa.
Työ alkaa teoriaosuudella, jossa kerrotaan lukijalle, kuinka Fordilla esitarkastus kokonaisuudessaan tapahtui ja mitkä asiat johtivat tarkastuksien lopettamiseen. Työssä kerrotaan myös Autotalo Laakkosen käyttämästä asiakastyytyväisyyskyselystä ja siitä, miten tätä voidaan käyttää hyväksi tulotarkastuksessa. Tämän jälkeen esitellään Hyvinkään korjaamolle toteutettu tarkastusmalli ja sen tulokset. Asiakastyytyväisyystutkimuksen kautta kerrotaan Hyvinkään korjaamon nykytilasta, jota on verrattu yrityskaupan jälkeen tapahtuneisiin muutoksiin.
Tulotarkastuskokeilun tarkoituksena oli saada selville, onko sen käyttöön ottaminen kannattavaa eli saadaanko tarkastuksien suorittamisella tehtyä lisämyyntiä niin paljon, että työ kannattaa niin taloudellisesti kuin paremman asiakastyytyväisyyden saamiseksi. Samalla tutkittiin, voidaanko tulotarkastus saada toimimaan Hyvinkään toimipisteessä kiitettävästi tulevaisuudessa.
Työ alkaa teoriaosuudella, jossa kerrotaan lukijalle, kuinka Fordilla esitarkastus kokonaisuudessaan tapahtui ja mitkä asiat johtivat tarkastuksien lopettamiseen. Työssä kerrotaan myös Autotalo Laakkosen käyttämästä asiakastyytyväisyyskyselystä ja siitä, miten tätä voidaan käyttää hyväksi tulotarkastuksessa. Tämän jälkeen esitellään Hyvinkään korjaamolle toteutettu tarkastusmalli ja sen tulokset. Asiakastyytyväisyystutkimuksen kautta kerrotaan Hyvinkään korjaamon nykytilasta, jota on verrattu yrityskaupan jälkeen tapahtuneisiin muutoksiin.
Tulotarkastuskokeilun tarkoituksena oli saada selville, onko sen käyttöön ottaminen kannattavaa eli saadaanko tarkastuksien suorittamisella tehtyä lisämyyntiä niin paljon, että työ kannattaa niin taloudellisesti kuin paremman asiakastyytyväisyyden saamiseksi. Samalla tutkittiin, voidaanko tulotarkastus saada toimimaan Hyvinkään toimipisteessä kiitettävästi tulevaisuudessa.