Ravihevostenhoitajan näyttöjen kehittäminen ja yksilölliset opintopolut
Kettunen, Kirsi-Maria (2016)
Kettunen, Kirsi-Maria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221429
Tiivistelmä
Hevostalouden ammatillinen koulutus on ollut melkoisen muutoksen edessä vuodesta 2015 lähtien. Ammatillisessa opetuksessa on siirrytty opetuskeskeisestä ajattelusta oppimiskeskeiseen ja opiskelijalähtöiseen opetukseen. Käytännössä tämä on tarkoittanut arvioinnin muutosta osaamisen arviointiin kokonaan näytöillä ja entistä henkilökohtaisempia opintopolkuja.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ravihevostenhoitajan ammattiosaamisen näyttöjä Ylä-Savon ammattiopistossa paremmin ammattitaitovaatimuksia mittaaviksi, jotta opiskelijan osaaminen voidaan paremmin tunnistaa ja tunnustaa. Opinnäytetyön tavoitteena on myös yhä yksilöllisempien opintopolkumallien suunnitteleminen opettajien avuksi.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan ravihevostenhoitajan ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen. Näytöt pyritään järjestämään mahdollisimman paljon työpaikoilla. Syksyllä 2015 käyttöön otettuja näyttöjä voidaan nyt vielä tarkentaa, kun käytännön kokemusta näyttöjen toimivuudesta on saatu ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Jokaiselle opiskelijalle laaditaan yksilöllinen opintopolku, jonka avulla hän hankkii tarvittavan osaamisensa omien taitojensa ja mielenkiintonsa mukaan. Opiskelijan aikaisempi osaaminen tunnustetaan ja hän hankkii osaamista lisää oppilaitoksessa sekä työssä oppien työpaikoilla.
Opinnnäytetyön tavoitteena on ollut suunnitella ravihevostenhoitajan ammattiosaamisen näyttöjä ja tarkastella niiden toimivuutta käytännössä. Yksilöllisten opintopolkujen toteuttamiseen on tehty muutamia opintopolkumalleja opettajien suunnittelutyön avuksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ravihevostenhoitajan ammattiosaamisen näyttöjä Ylä-Savon ammattiopistossa paremmin ammattitaitovaatimuksia mittaaviksi, jotta opiskelijan osaaminen voidaan paremmin tunnistaa ja tunnustaa. Opinnäytetyön tavoitteena on myös yhä yksilöllisempien opintopolkumallien suunnitteleminen opettajien avuksi.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan ravihevostenhoitajan ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen. Näytöt pyritään järjestämään mahdollisimman paljon työpaikoilla. Syksyllä 2015 käyttöön otettuja näyttöjä voidaan nyt vielä tarkentaa, kun käytännön kokemusta näyttöjen toimivuudesta on saatu ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Jokaiselle opiskelijalle laaditaan yksilöllinen opintopolku, jonka avulla hän hankkii tarvittavan osaamisensa omien taitojensa ja mielenkiintonsa mukaan. Opiskelijan aikaisempi osaaminen tunnustetaan ja hän hankkii osaamista lisää oppilaitoksessa sekä työssä oppien työpaikoilla.
Opinnnäytetyön tavoitteena on ollut suunnitella ravihevostenhoitajan ammattiosaamisen näyttöjä ja tarkastella niiden toimivuutta käytännössä. Yksilöllisten opintopolkujen toteuttamiseen on tehty muutamia opintopolkumalleja opettajien suunnittelutyön avuksi.