Näytä suppeat kuvailutiedot

Palkansaajasta itsensä työllistäjäksi : Naisyrittäjyyden näkökulmasta

Sirviö, Outi (2016)

dc.contributor.authorSirviö, Outi-
dc.date.accessioned2016-12-23T12:13:33Z
dc.date.available2016-12-23T12:13:33Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016122021213-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/121609
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena on palkansaajasta itsensä työllistäjäksi naisyrittäjyyden näkökulmasta. Työssä kuvaillaan yrittäjyyden sekä naisyrittäjyyden keskeisiä piirteitä. Työn tarkoituksena on tutkia naisyrittäjyyden näkökulmasta yrityksen perustamiseen liittyvää toimintaa, verkostoja sekä rahoitusmahdollisuuksia. Työ on rajattu koskemaan naisyrittäjyyttä ja heidän mahdollisuuksiaan ja motiiveja työllistää itsensä oman yrityksen kautta. Suomessa on Naisyrittäjiä noin 80 000, joka on noin kolmannes kaikista yrittäjistä. Tutkimustyön tavoitteena oli selvittää naisyrittäjien tyytyväisyyttä tekemäänsä valintaan siirtyä palkkatyöstä itsensä työllistäjiksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tiedot kerättiin naisyrittäjiltä puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelujen kautta haluttiin kuulla naisyrittäjien kokemuksia siitä, miten he aloittivat yrittäjinä, millaisia haasteita he ovat kokeneet yrittäjyydessä, kuinka tärkeitä verkostot ovat ja miten he kokevat eron nais- ja miesyrittäjien välillä. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyttä yleisesti sekä naisyrittäjyyttä tarkemmin, neuvontapalveluja, verkostoja sekä rahoitusvaihtoehtoja. Empiirisessä osiossa kolme naisyrittäjää kertovat omakohtaisia kokemuksiaan yrittäjyydestä. Tutkimusosion naisyrittäjät ovat toimineet yrittäjinä alle vuodesta kuuteen vuoteen. Tutkimus osoitti, että naisyrittäjät ovat tyytyväisiä valitsemaansa tiehen. Palkkatyöhön ei kaipaa takaisin kukaan ellei taloudellinen tilanne niin pakota. Verkostojen tärkeys nousi esille. Toisaalta itsensä johtaminen ja itsestään huolehtiminen koettiin hankalaksi.fi
dc.description.abstractThe topic of this Thesis is from employee to self-employment from the point of view of a female entrepreneur. The thesis explains features of an entrepreneur. The objective of the Thesis was to research how to start a business, what kinds of networks and financing possibilities are available for a female entrepreneur. The Thesis is based on definition of a female entrepreneur and their possibilities and motivations to start a business and become a self-employment. There are approximately 80 000 female entrepreneurs in Finland, which is third of all Finnish entrepreneurs. The aim was to find out how satisfied female entrepreneurs were with a choice between paid employee and self-employment. The research method was qualitative. The empirical part of the Thesis was implemented as a half-structured interview. The results of the interviews will be figuring out how female entrepreneurs started their business and what kinds of challenges they have faced. The results will also exploit in figuring out how important networks are for a female entrepreneur and how they experience differences between a female entrepreneur and a male entrepreneur. The theory part is based on definition of entrepreneur and female entrepreneur more closely, what kinds of consultation services, networks, and financing possibilities are available. In the empirical part, three female entrepreneurs were interviewed. Interviewees have entrepreneur experience from less than one year to six years. Female entrepreneurs were satisfied with their choices between paid employee and self-employment. If their financial situation will not worsen, entrepreneurship will continue. Self-Management and taking care of itself, were found difficult.en
dc.language.isofin-
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titlePalkansaajasta itsensä työllistäjäksi : Naisyrittäjyyden näkökulmastafi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1800-
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordnaisyrittäjä-
dc.subject.keywordyksinyrittäjä-
dc.subject.keywordyrittäjä-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.disciplineLiiketoiminnan kehittäminen (ylempi AMK)-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot