Itä-Suomen yliopiston kirjaston asiakkaiden käyttökokemuksia uudesta asiakaskäyttöliittymästä : Haastatteluja UEF-Finnasta
Kamppuri, Hanna (2017)
Kamppuri, Hanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091208
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Itä-Suomen yliopiston kirjastolle, ja sen tavoitteena oli selvittää kuinka kirjaston asiakkaat ovat kokeneet kirjaston uuden asiakasliittymän UEF-Finnan käy-tön. Itä-Suomen yliopiston kirjasto otti UEF-Finnan käyttöön syksyllä 2016, joten työn tarkoituksena on kerätä asiakkaiden kokemuksia ja kehitystoiveita, joita kirjasto voi hyödyntää kehittäessään asiakaskäyttöliittymää edelleen. Tavoitteena oli selvittää, millainen UEF-Finnan käytettävyys on ja miten asiakkaat ovat ottaneet muutoksen vastaan.
Työn tietoperustassa esiteltiin Finna ja sen kehitys, Itä-Suomen yliopiston kirjasto ja sen tehtävät, mitä tarkoittaa käytettävyys ja käyttökokemus, teemahaastattelu tutkimusmenetelmänä sekä aikaisemmin Finnasta tehdyt tutkimukset. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12:ta opiskeli-jaa ja 5:tä yliopiston henkilökuntaan kuuluvaa kirjaston asiakasta. Teemahaastatteluissa käsiteltiin seuraavia teemoja: yleistä UEF-Finnan käytöstä, kirjautuminen, tiedonhaku UEF-Finnassa, ohjaus ja ohjeet sekä yleistä palautetta.
Opiskelijat olivat jo suurimmaksi osaksi alkaneet käyttää UEF-Finnaa tiedonhakuihin, kun taas henkilökunnan siirtyminen UEF-Finnaan oli ollut hitaampaa. Opiskelijat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä UEF-Finnaan ja kokivat UEF-Finnan käytön helpoksi. Opiskelijat eivät olleet kokeneet siirtymistä hankalana tai suurena muutoksena. Henkilökunnan jäsenten siirtyminen uuteen käyttö-liittymään oli hieman vaikeampaa, eivätkä he olleet alkaneet käyttää UEF-Finnaa yhtä innokkaasti kuin opiskelijat.
UEF-Finnan käyttäjäkokemus ja käytettävyys olivat tämän tutkimuksen perusteella hyvät. Lisäk-si asiakasliittymä on ollut käytössä vasta yhden lukukauden, eikä suurin osa vastaajista ole vielä ehtinyt perehtyä sen käyttöön kovin syvällisesti, joten UEF-Finnan käyttöä olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa. Tällä hetkellä itse asiakasliittymä ei vaadi suuria parannuksia, mutta kirjaston tulisi kehittää tiedottamistaan ja koulutusta UEF-Finnasta. Kävi ilmi, että etenkin yliopiston henkilö-kunnalle, mutta myös opiskelijoille, olisi hyvä järjestää käyttökoulutusta UEF-Finnan ominaisuuksista ja sen sisältämistä aineistoista. Erityisesti erikoisemmista sisällöistä ja toiminnoista toivottiin lisää ohjausta.
Työn tietoperustassa esiteltiin Finna ja sen kehitys, Itä-Suomen yliopiston kirjasto ja sen tehtävät, mitä tarkoittaa käytettävyys ja käyttökokemus, teemahaastattelu tutkimusmenetelmänä sekä aikaisemmin Finnasta tehdyt tutkimukset. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12:ta opiskeli-jaa ja 5:tä yliopiston henkilökuntaan kuuluvaa kirjaston asiakasta. Teemahaastatteluissa käsiteltiin seuraavia teemoja: yleistä UEF-Finnan käytöstä, kirjautuminen, tiedonhaku UEF-Finnassa, ohjaus ja ohjeet sekä yleistä palautetta.
Opiskelijat olivat jo suurimmaksi osaksi alkaneet käyttää UEF-Finnaa tiedonhakuihin, kun taas henkilökunnan siirtyminen UEF-Finnaan oli ollut hitaampaa. Opiskelijat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä UEF-Finnaan ja kokivat UEF-Finnan käytön helpoksi. Opiskelijat eivät olleet kokeneet siirtymistä hankalana tai suurena muutoksena. Henkilökunnan jäsenten siirtyminen uuteen käyttö-liittymään oli hieman vaikeampaa, eivätkä he olleet alkaneet käyttää UEF-Finnaa yhtä innokkaasti kuin opiskelijat.
UEF-Finnan käyttäjäkokemus ja käytettävyys olivat tämän tutkimuksen perusteella hyvät. Lisäk-si asiakasliittymä on ollut käytössä vasta yhden lukukauden, eikä suurin osa vastaajista ole vielä ehtinyt perehtyä sen käyttöön kovin syvällisesti, joten UEF-Finnan käyttöä olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa. Tällä hetkellä itse asiakasliittymä ei vaadi suuria parannuksia, mutta kirjaston tulisi kehittää tiedottamistaan ja koulutusta UEF-Finnasta. Kävi ilmi, että etenkin yliopiston henkilö-kunnalle, mutta myös opiskelijoille, olisi hyvä järjestää käyttökoulutusta UEF-Finnan ominaisuuksista ja sen sisältämistä aineistoista. Erityisesti erikoisemmista sisällöistä ja toiminnoista toivottiin lisää ohjausta.