Ohjaajan toiminta verkkosopeutumisvalmennuskurssilla : Verkkosova-hanke
Hiivola, Anni; Sirkki, Anni; Viman, Laura (2016)
Hiivola, Anni
Sirkki, Anni
Viman, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111263
Tiivistelmä
Parkinsonin tauti on parantumaton neurologinen sairaus, jota sairastaa Suomessa noin 13 000-14 000 ihmistä. Suomen Parkinson-liitto järjestää sairastuneille sopeutumisvalmennuskursseja, joiden avulla lisätään tietoa ja ymmärrystä Parkinsonin taudista. Tämä opinnäytetyö käsittelee Parkinson-liiton neljättä Verkkosova-kurssia, joka on lyhenne verkkosopeutumisvalmennuskurssista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa verkkokurssin ohjaajan toimintaa havainnoimalla videotapaamisia (n=6). Tavoitteena oli kehittää havainnoidun materiaalin perusteella tulevien ohjaajien toimintaa Verkkosova-kurssilla.
Menetelmänä käytettiin tarkkailevaa havainnointia. Havainnointirunko toteutettiin kirjallisuuden pohjalta muodostetuista hyvän ohjaajan ominaisuuksista, joita havainnoitiin tarkan kirjaamisen avulla videotallenteilta. Opinnäytetyö on osa Suomen Parkinson-liiton ja Turun ammattikorkeakoulun Verkkosova –hanketta, jota RAY rahoittaa. Tämän syksyn kurssi oli toteutukseltaan neljäs.
Tuloksista ilmeni, että ohjaajan toimenkuva oli monipuolinen. Ohjaajan tärkeimpiä rooleja verkkoympäristössä ovat organisointi, ohjaus, sosiaalinen ja tekninen rooli. Eniten ohjaajan toiminnassa korostui sosiaalinen rooli. Sen sijaan vähiten oli ohjausta. Hyvän ohjaajan kriteerit toteutuivat Verkkosova-kurssilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa verkkokurssin ohjaajan toimintaa havainnoimalla videotapaamisia (n=6). Tavoitteena oli kehittää havainnoidun materiaalin perusteella tulevien ohjaajien toimintaa Verkkosova-kurssilla.
Menetelmänä käytettiin tarkkailevaa havainnointia. Havainnointirunko toteutettiin kirjallisuuden pohjalta muodostetuista hyvän ohjaajan ominaisuuksista, joita havainnoitiin tarkan kirjaamisen avulla videotallenteilta. Opinnäytetyö on osa Suomen Parkinson-liiton ja Turun ammattikorkeakoulun Verkkosova –hanketta, jota RAY rahoittaa. Tämän syksyn kurssi oli toteutukseltaan neljäs.
Tuloksista ilmeni, että ohjaajan toimenkuva oli monipuolinen. Ohjaajan tärkeimpiä rooleja verkkoympäristössä ovat organisointi, ohjaus, sosiaalinen ja tekninen rooli. Eniten ohjaajan toiminnassa korostui sosiaalinen rooli. Sen sijaan vähiten oli ohjausta. Hyvän ohjaajan kriteerit toteutuivat Verkkosova-kurssilla.