dc.contributor.author | Hiivola, Anni | - |
dc.contributor.author | Sirkki, Anni | - |
dc.contributor.author | Viman, Laura | - |
dc.date.accessioned | 2017-01-11T08:09:30Z | |
dc.date.available | 2017-01-11T08:09:30Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201701111263 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/121876 | |
dc.description.abstract | Parkinsonin tauti on parantumaton neurologinen sairaus, jota sairastaa Suomessa noin 13 000-14 000 ihmistä. Suomen Parkinson-liitto järjestää sairastuneille sopeutumisvalmennuskursseja, joiden avulla lisätään tietoa ja ymmärrystä Parkinsonin taudista. Tämä opinnäytetyö käsittelee Parkinson-liiton neljättä Verkkosova-kurssia, joka on lyhenne verkkosopeutumisvalmennuskurssista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa verkkokurssin ohjaajan toimintaa havainnoimalla videotapaamisia (n=6). Tavoitteena oli kehittää havainnoidun materiaalin perusteella tulevien ohjaajien toimintaa Verkkosova-kurssilla.
Menetelmänä käytettiin tarkkailevaa havainnointia. Havainnointirunko toteutettiin kirjallisuuden pohjalta muodostetuista hyvän ohjaajan ominaisuuksista, joita havainnoitiin tarkan kirjaamisen avulla videotallenteilta. Opinnäytetyö on osa Suomen Parkinson-liiton ja Turun ammattikorkeakoulun Verkkosova –hanketta, jota RAY rahoittaa. Tämän syksyn kurssi oli toteutukseltaan neljäs.
Tuloksista ilmeni, että ohjaajan toimenkuva oli monipuolinen. Ohjaajan tärkeimpiä rooleja verkkoympäristössä ovat organisointi, ohjaus, sosiaalinen ja tekninen rooli. Eniten ohjaajan toiminnassa korostui sosiaalinen rooli. Sen sijaan vähiten oli ohjausta. Hyvän ohjaajan kriteerit toteutuivat Verkkosova-kurssilla. | fi |
dc.description.abstract | Parkinson’s disease is incurable neurological illness. Around 13 000 – 14 000 people in Finland is diagnosed with Parkinson’s disease. Finnish Parkinson Association is organizing adaptation training courses. These courses add knowledge and understanding about Parkinson’s disease. Subject of this thesis is Parkinson association’s fourth Verkkosova-course, which is abbreviation of verkkosopeutumisvalmennuskurssi.
The purpose of this thesis was to survey online tutors activities by observing the videomeetings (n=6). The aim was to develop future online tutors work on Verkkosova-courses.
As a method was used observing without participation. Observation frame was based on theoretic knowledge about that what are the qualities of a good tutor. These qualities were observed with registering videorecords. This thesis is a part of the Finnish Parkinson associations and Turku University of Applied Sciences Verkkosova-project. The financier of the project is Finland’s Slot Machine Association (RAY).
The results showed that tutor’s job description has multiple extents. The most important roles of the tutor are guidance, organizing, social and technical role. The social role stand out as biggest role in tutor's activities. Instead guidance was the smallest section of these roles. Benchmark of good tutor came true in Verkkosova-course. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Turun ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Ohjaajan toiminta verkkosopeutumisvalmennuskurssilla : Verkkosova-hanke | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/95 | - |
dc.organization | Turun ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Turun ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Parkinsonin tauti | - |
dc.subject.keyword | sopeutumisvalmennus | - |
dc.subject.keyword | verkko-ohjaus | - |
dc.subject.keyword | havainnointi | - |
dc.subject.keyword | ohjaaja | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Hoitotyö | - |