Lasten sosiaalisten taitojen edistäminen toimintaterapiassa : Kartoittava kirjallisuuskatsaus
Wahlman, Elsa; Huusko, Maiju (2016)
Wahlman, Elsa
Huusko, Maiju
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701121330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701121330
Tiivistelmä
Sosiaalisia taitoja tarvitaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja ne kehittyvät kasvatuksen ja kokemuksen myötä. Sosiaalisia taitoja käytetään arkipäivän ongelmien ratkaisemiseen ja henkilökohtaisten päämäärien saavuttamiseen. Vanhemmilla on keskeinen rooli lapsen sosiaalisten taitojen kehityksessä. Leikki on lapselle tärkeä toiminta ja yhteisessä leikissä kehitetään sosiaalisia taitoja. Toimintaterapeutit voivat arvioida ja edistää lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä erilaisilla arviointi- ja interventiomenetelmillä.
Opinnäytetyö on osa Oulu Sote Labs – hanketta ja sen tarkoituksena on kuvata niitä interventioita, joilla edistetään lasten sosiaalisia taitoja toimintaterapiassa. Tutkimusmetodina tässä opinnäytetyössä on kartoittava kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien pohjalta 16 tutkimusta. Tutkimusten tulokset on esitetty teemoittelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen edistämisessä korostuvat ryhmämuotoinen toimintaterapiainterventio, leikkitoverin hyödyntäminen ja vanhempien osallistuminen interventioon. Erilaisia menetelmiä sosiaalisten taitojen edistämiseen ovat leikkiin perustuva interventio, Learn to Play, DIR/Floortime®-interventio sekä eläinavusteinen toimintaterapiainterventio. Tietokoneavusteiset interventiot ovat motivoivia ja alustavat tutkimustulokset ovat lupaavia. Jatkotutkimuksena kirjallisuuskatsaukseemme voitaisiin kartoittaa sosiaalisten taitojen arviointimenetelmistä löytyvää tutkimustietoa.
Opinnäytetyö on osa Oulu Sote Labs – hanketta ja sen tarkoituksena on kuvata niitä interventioita, joilla edistetään lasten sosiaalisia taitoja toimintaterapiassa. Tutkimusmetodina tässä opinnäytetyössä on kartoittava kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien pohjalta 16 tutkimusta. Tutkimusten tulokset on esitetty teemoittelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen edistämisessä korostuvat ryhmämuotoinen toimintaterapiainterventio, leikkitoverin hyödyntäminen ja vanhempien osallistuminen interventioon. Erilaisia menetelmiä sosiaalisten taitojen edistämiseen ovat leikkiin perustuva interventio, Learn to Play, DIR/Floortime®-interventio sekä eläinavusteinen toimintaterapiainterventio. Tietokoneavusteiset interventiot ovat motivoivia ja alustavat tutkimustulokset ovat lupaavia. Jatkotutkimuksena kirjallisuuskatsaukseemme voitaisiin kartoittaa sosiaalisten taitojen arviointimenetelmistä löytyvää tutkimustietoa.