KEHONKUVA JA MEDIA : 9.-luokkalaisten tyttöjen kehonkuva ja median vaikutus siihen
Vainionpää, Charlotta; Koski, Riikka (2016)
Vainionpää, Charlotta
Koski, Riikka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231585
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli kehonkuva ja media: 9.-luokkalaisten tyttöjen kehonkuva ja median vaikutus siihen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisena tytöt kokevat oman kehonkuvansa, minkälaisia ulkonäköpaineita tytöillä on ja miten media vaikuttaa heidän kehonkuvaansa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä pääkäsitteet olivat nuoruus, kehonkuva ja media. Nuoruus-osiossa käsiteltiin nuoruuden määrittelyn lisäksi murrosikää ja murrosiän fyysisiä sekä psyykkisiä muutoksia. Kehonkuva-osiossa tarkasteltiin positiivisen ja negatiivisen kehonkuvan ominaispiirteitä ja muodostumista, kehonkuvan yhteyttä itsetuntoon sekä ulkonäön merkitystä nuorille tytöille. Media-osuudessa tarkasteltiin nuoria median käyttäjinä, median luomia ulkonäköihanteita sekä median vaikutusta nuorten kehonkuvaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin tekijöiden itse laatimalla kyselylomakkeella Variskan yläasteen 9.- luokkalaisilta tytöiltä toukokuussa 2016. Tutkimukseen osallistui 41 tyttöä. Kyselylomake koostui pääosin strukturoiduista kysymyksistä, mutta mukana oli myös kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla ja avoimissa kysymyksissä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa lisätietoa nuorten kehotyytyväisyydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä nuorten parissa työskenteleville henkilöille.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa 9.-luokkalisista tytöistä oli osittain tyytyväisiä kehonkuvaansa. Moni tytöistä kuitenkin haluaisi muuttaa ulkonäköään ja miettii usein miten saisi jonkin kohdan vartalostaan näyttämään paremmalta. Suurin osa tytöistä oli joskus ajatellut laihduttavansa. Vartaloiden vertaileminen tyttöjen keskuudessa oli yleistä. Yli puolen mielestä media aiheuttaa ulkonäköpaineita ja eniten nuoren kehonkuvaan vaikutti Instagram-sovellus ja ystävät.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä pääkäsitteet olivat nuoruus, kehonkuva ja media. Nuoruus-osiossa käsiteltiin nuoruuden määrittelyn lisäksi murrosikää ja murrosiän fyysisiä sekä psyykkisiä muutoksia. Kehonkuva-osiossa tarkasteltiin positiivisen ja negatiivisen kehonkuvan ominaispiirteitä ja muodostumista, kehonkuvan yhteyttä itsetuntoon sekä ulkonäön merkitystä nuorille tytöille. Media-osuudessa tarkasteltiin nuoria median käyttäjinä, median luomia ulkonäköihanteita sekä median vaikutusta nuorten kehonkuvaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin tekijöiden itse laatimalla kyselylomakkeella Variskan yläasteen 9.- luokkalaisilta tytöiltä toukokuussa 2016. Tutkimukseen osallistui 41 tyttöä. Kyselylomake koostui pääosin strukturoiduista kysymyksistä, mutta mukana oli myös kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla ja avoimissa kysymyksissä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa lisätietoa nuorten kehotyytyväisyydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä nuorten parissa työskenteleville henkilöille.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa 9.-luokkalisista tytöistä oli osittain tyytyväisiä kehonkuvaansa. Moni tytöistä kuitenkin haluaisi muuttaa ulkonäköään ja miettii usein miten saisi jonkin kohdan vartalostaan näyttämään paremmalta. Suurin osa tytöistä oli joskus ajatellut laihduttavansa. Vartaloiden vertaileminen tyttöjen keskuudessa oli yleistä. Yli puolen mielestä media aiheuttaa ulkonäköpaineita ja eniten nuoren kehonkuvaan vaikutti Instagram-sovellus ja ystävät.