Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kaiken on lähdettävä lapsesta – Lapsen etu lastensuojelullisessa perhekuntoutuksessa

Markkanen, Laura (2017)

 
Avaa tiedosto
Markkanen_Laura.pdf (1.662Mt)
Lataukset: 


Markkanen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251640
Tiivistelmä
Tuomarilan perhetukikeskus on Espoon kaupungin lastensuojelun avohuollon perhekuntoutusta tarjoava laitos. Perhetukikeskuksessa pyritään tukemaan perhettä asetettujen tavoitteiden ja lapsen edun mukaisesti, jotta perheen toimintaan saadaan aikaan tarvittuja muutoksia. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen etu tehdään näkyväksi Tuomarilan perhetukikeskuksen lastensuojelullisessa perhekuntoutuksessa. Kehittämistehtävänä oli selvittää keskuksen olemassa olevia käytöntöjä sekä lapsen edun näkyväksi tekemisen estäviä ja vahvistavia tekijöitä. Tavoitteena oli lapsen edun mukaisen työskentelyn vahvistaminen perhekuntoutuksessa.

Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaattein. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja kehittäjäryhmän työskentelyn avulla. Kyselyssä tiedontuottajina olivat kaikki suoraa asiakastyötä tekevät Tuomarilan työntekijät. Kehittäjäryhmä puolestaan koostui viidestä Tuomarilan työntekijästä. Kehittäjäryhmä kokoontui kahdesti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tulosten perusteella lapsen etu tehdään näkyväksi kohtaamisen, lapsilähtöisen työskentelyn sekä työyhteisön yhteisen ymmärryksen avulla. Yhteisen ymmärryksen toteutuminen vaatii koulutusta ja mahdollisuutta konsultaatioon, mutta myös työyhteisön avointa keskustelua arvoista ja asenteista – siitä, mikä työssä on olennaisen tärkeää. Lapsen edun arviointi vaatii työntekijöiltä ymmärrystä ja ammatillisuutta kohdata paitsi lapsi ja hänen vanhempansa, myös lapsen läheis- ja viranomaisverkosto. Lapsilähtöinen työskentely toteutuu, kun perhekuntoutusta ja sen kehittämistä toteutetaan lapsen näkökulmasta – on arvioitava, millainen vaikutus kuntoutuksella on lapsen edun vahvistumiseen ja tarpeiden toteutumiseen. Perhekuntoutuksessa kohtaaminen vaikuttaa niin luottamuksen syntymiseen, vuorovaikutukseen kuin muutoksen mahdollistamiseen perheessä.

Kehittämistyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Tuomarilan perhetukikeskuksen toiminnan kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste