”Se on kymmenen sekuntia, että sulla on auki mobiilisovellus” : Nuoret aikuiset digitaalisten uutisten kuluttajina
Partanen, Pirkko (2017)
Partanen, Pirkko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia 18–30-vuotiaiden nuorten uutisten seuraamisen tapoja ja hahmotella sitä, miten sanomalehtimedia pystyisi kohtaamaan tämän lukijasukupolven. Työn toimeksiantaja on Hurmos-projekti, ja työ liittyy sanomalehti Kalevassa pidettyyn palvelumuotoilutyöpajaan.
Työn teoriataustana on sanomalehden digitalisoitumiseen liittyviä tutkimuksia, digitaalisen markkinoinnin keinoja, huumoritutkimusta sekä uutiskriteereitä. Työ tehtiin haastattelututkimuksena syksyllä 2016. Haastatteluaineistot on ryhmitelty teemoittain eri otsikoiden alle.
Odotetusti nuoret lukivat lehtensä verkossa, eivät painettuina, joten verkkomedian kehittäminen on sanomalehtien kannalta kaikkein tärkein tavoittamiskeino. Sanomalehdet ovat melko konservatiivisia verkkolehtien tekijöitä ja lopulta internetin tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia luoda sisältöjä hyödynnetään melko vähän. Toisaalta myös nuoret ovat usein perussisältöihin tyytyviä, joten toimiva, houkutteleva verkkosivu voisi kohdata nuoret lukijat hyvin.
Nuoria kiinnostavat aihepiirit voivat olla monenlaisia, mutta nuoret lukevat esimerkiksi ajankohtaisista isoista ilmiöistä, omista mielenkiinnon kohteistaan sekä seuraavat paikallisia uutisia. Varsinkin opiskelijat lukevat mielellään humoristisia uutisia. Nuoret seuraavat uutisia Facebookin kautta sitä mukaa, kuin ne tulevat heidän uutisvirtaansa. Harva on aktiivinen seuraaja tai jakaja, vaan rooliksi otetaan mieluummin passiivinen seurailija.
Sanomalehden on tärkeää suunnitella digitaaliset palvelunsa hyvin puhelimella käytettäviksi. Sen lisäksi etusivun laajuuteen ja luettavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Sosiaalisen median trendien nuuskiminen ja niiden perässä pysyminen olisi tärkeää, jotta nuoret kuluttajat saataisiin kiinnostumaan lehden sisällöistä.
Työn teoriataustana on sanomalehden digitalisoitumiseen liittyviä tutkimuksia, digitaalisen markkinoinnin keinoja, huumoritutkimusta sekä uutiskriteereitä. Työ tehtiin haastattelututkimuksena syksyllä 2016. Haastatteluaineistot on ryhmitelty teemoittain eri otsikoiden alle.
Odotetusti nuoret lukivat lehtensä verkossa, eivät painettuina, joten verkkomedian kehittäminen on sanomalehtien kannalta kaikkein tärkein tavoittamiskeino. Sanomalehdet ovat melko konservatiivisia verkkolehtien tekijöitä ja lopulta internetin tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia luoda sisältöjä hyödynnetään melko vähän. Toisaalta myös nuoret ovat usein perussisältöihin tyytyviä, joten toimiva, houkutteleva verkkosivu voisi kohdata nuoret lukijat hyvin.
Nuoria kiinnostavat aihepiirit voivat olla monenlaisia, mutta nuoret lukevat esimerkiksi ajankohtaisista isoista ilmiöistä, omista mielenkiinnon kohteistaan sekä seuraavat paikallisia uutisia. Varsinkin opiskelijat lukevat mielellään humoristisia uutisia. Nuoret seuraavat uutisia Facebookin kautta sitä mukaa, kuin ne tulevat heidän uutisvirtaansa. Harva on aktiivinen seuraaja tai jakaja, vaan rooliksi otetaan mieluummin passiivinen seurailija.
Sanomalehden on tärkeää suunnitella digitaaliset palvelunsa hyvin puhelimella käytettäviksi. Sen lisäksi etusivun laajuuteen ja luettavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Sosiaalisen median trendien nuuskiminen ja niiden perässä pysyminen olisi tärkeää, jotta nuoret kuluttajat saataisiin kiinnostumaan lehden sisällöistä.